De Groninger muzikant Bert Hadders heeft de prestigieuze Duitse Bad Bevensenprijs gewonnen. De prijs wordt elke vier jaar toegekend voor vocale en instrumentale uitvoeringen en interpretaties van Nederduitse teksten. De jury roemt zijn veelzijdige Groningse liedjes vol empathie. De prijs, waaraan een geldbedrag van €2000,- is verbonden wordt op zondag 21 september uitgereikt tijdens de Bevensen-Tagung, een congres rond de Nederduitse taal.  

Zijn liedjes gaan zowel over historische gebeurtenissen als over fictieve personages. Hij schrijft over stakingen, moorden, vrouwen, kluizenaars en treinstations – altijd met empathie en liefde voor zijn personages: Bert Hadders is de winnaar van de Bad Bevensenprijs 2025. De jury was vooral onder de indruk van de stilistische diversiteit van zijn bijdragen – gevoelige ballades en countrymuziek worden afgewisseld met soulvolle echo's. Al deze bijdragen zijn door Hadders vakkundig, stijlvol en gevarieerd gearrangeerd. De reikwijdte gaat van eenvoudige gitaarbegeleiding tot complete bandarrangementen met koperblazers, allemaal opgenomen en geproduceerd op professioneel niveau. Ook zijn zang is aangenaam, altijd met een licht rokerige stem, soms passend meerstemmige begeleid, afhankelijk van de stijl. De prijs wordt uitgereikt tijdens het 77e Bevensencongres op zondag 21 september in het Kurhaus Bad Bevensen.

Bert Hadders
Bert Hadders

Hadders, geboren in 1962 en sinds 1980 woonachtig in Groningen is muzikant en theatermaker. Sinds 2008 heeft hij zo'n 150 liedjes geschreven en op talloze podia gestaan ​​met diverse formaties. Zijn voorkeurstaal is het Gronings en meer precies het Nedersaksisch dialect van de regio Groningen. Hij is vooral bekend in de Nederduitse scene vanwege zijn concerten met het Otto Groote Ensemble (dat in 2012 deze prijs mocht ontvangen).

Zijn muziek omvat alle stijlen. Hij heeft zich laten inspireren door een breed scala aan artiesten, wat terug te zien is in de diverse genres die hij gebruikt. Zijn albums hebben af ​​en toe een sterke rocksound en neigen naar country, blues, cajun, rockabilly, maar ook naar vele andere stijlen zoals punk, ballads en popmuziek. Hij blijft hierbij altijd trouw aan "zijn" voorkeursdialect.

Sommige van zijn liedjes zijn Groningse klassiekers geworden: zijn Turf Gospel, Beloofde Laand, Elvis Keuning van de Bunermond en Poolse Bruid zijn nog steeds veelvuldig te horen op de radio in het noorden. Hij schreef ook muziek en concepten voor diverse toneelstukken, zoals Roegzand en Iemandsland.

Meer informatie over de Bevensen-conferentie, met dit jaar als motto "Plattdüütsch weltwiet", is te vinden op www.bevensen-tagung.de.