De Standaard: Folkwereld stelt zich weerbaar op

De Vlaamse pers was afgelopen vrijdag in grote getale afgereisd naar Gent. Onder hen ook een verslaggever van het Vlaamse dagblad De Standaard. Ze kwamen af op het concert dat Ambrozijn daar gaf met de Algerijnse zanger Djamel, de Marokkaanse percussionist Bhaija Marakchi Abdellah (van Think Of One) én de Antwerpse zangeres Soetkin Collier. Collier werd twee weken geleden geweerd uit Urban Trad, de Waalse selectie voor het Eurovisie Songfestival, omdat ze in haar jongere jaren ,,foute'' contacten met rechtse verenigingen had. De affaire kreeg brede aandacht in de pers, en een reportage in de krant De Morgen verbreedde de rechtse verdachtmaking naar de folkwereld in zijn geheel. Afgelopen weekend publiceerde de krant een rechtzetting van het trio Laïs.
De Standaard bracht gisteren (maandag 10/03) een verslag van het concert in Gent. Hier enkele citaten:

…Collier zong een bijzonder levendig concert met de Gentse folkgroep Ambrozijn. Een concert dat een statement wilde zijn…

…Ambrozijn pakte de zaken op zijn manier aan. ,,Ofwel duw je mensen in kampen op basis van hun afkomst. Ofwel zie je in de muziek een éénmakende kracht'', zegt Ambrozijn-gitarist Tom Theuns. ,,We vonden dat we iets moesten doen. Door dat tendentieuze artikel heeft de folkmuziek een klap gekregen. En ook Soetkin heeft door de hele affaire geweldig afgezien. Het was allemaal heel onrechtvaardig.''…

…Het is geen toeval dat Ambrozijn deze stap zet. De groep is de oudste en de rijpste, en dus de meest weerbare van de jonge Vlaamse folkscene. Maar wat ook telt, is dat zij destijds startte -- in 't Eynde in Belsele -- met twee zangeressen: Jo Van Bauwel en Soetkin Collier. Om allerlei redenen, niet van politieke aard, nam algauw Ludo Van Deau de zang voor zijn rekening…

.…Het belangrijkste was dat het concert de kans bood om de zangeres, die zowel aan de wieg van Ambrozijn als aan die van Laïs stond, nog eens te horen. Hoe de hele affaire ook afloopt, op muzikaal vlak is ze een kei. Ze kan een nummer dragen, maar lijkt minstens even graag in harmonie te zingen met anderen. Theuns: ,,Ze heeft eigenlijk vooral een groep nodig.''…

…De platenfirma Universal lijkt af te wachten. Wat te doen met Urban Trad? Collier heeft mee de nieuwe cd opgenomen, maar mag door de tussenkomst van de politieke wereld niet mee naar het belangrijkste promotiemoment, het Eurovisie Songfestival. Misschien moet het gaan zoals een Internet-brief op de Ambrozijn-site voorstelt: laat iedere Belgische groep die gelooft dat muziek als geen andere taal de mogelijkheid schept andere culturen te begrijpen, Soetkin Collier op het podium uitnodigen. En dus zichzelf ,,besmetten'', of anders de besmetting zodanig laten vervalen dat ze ten slotte verdwijnt…

… Hoe dan ook, dit weekend was belangrijk voor de folkwereld, omdat de jonge garde haar typische voorzichtige reflex, het gevolg van jaren in kleine kring te werken, eindelijk even heeft afgeworpen. Folk is een beetje weerbaarder geworden….

Soetkin Collier in Het Nieuwsblad:
Ik ga gewoon door met Urban Trad

Soetkin Collier komt zelf aan het woord in Het Nieuwsblad in een artikel van Thomas Lowette. Enkele citaten:
…"Ik heb ervan genoten om daar duidelijk te maken hoe de vork aan de steel zit. Het was een straf concert, en ik werd hartverwarmend ontvangen.".
en:
…"Na het Songfestival ga ik gewoon weer de boer op met URBAN TRAD. Waarom niet? Er is zoveel onbegrip ontstaan dat ik van de weeromsuit begrip ontvang van mensen die zeggen dat ik terug het podium op moet om te zingen. Ik geraak zodoende ook meer en meer overtuigd van een solo-cd"…