Wonderlijk mooie fusie in Metmorf! Van Wouter Vandenabeele

De opening van de nieuwe Gentse muziektempel, de Handelsbeurs op de Kouter, werd afgelopen week en weekeinde opgeluisterd met een wonderlijk avondvullend programma onder de noemer Metamorf! Grote man achter dit project was violist, componist en arrangeur Wouter Vandenabeele, de jonge peetvader van de folkboom in Vlaanderen. We kennen Vandenabeele ondermeer van Ambrozijn en als oprichter van Olla Vogala.

Organisatie De Gele Zaal die al jaren in Gent concerten organiseert - en vanaf nu een mooie thuisbasis heeft in de Handelsbeurs - staat bekend om haar compromisloze brede programmering van over het algemeen eerlijke muziek. Jazz, klassiek, singer-songwriter en Wereldmuziek, maar ook kindertheater, poëzie en plastische kunsten.

De Handelsbeurs kon zich geen betere projectleider voor het openingsconcert wensen dan Wouter Vandenabeele. Hij heeft met zijn werk tot nu toe aangetoond een brede kijk op muziek te hebben en met name grensoverschrijdend te werk te gaan vanuit folk- en wereldmuziek. Hij heeft met Metamorf! een muziekavond gecomponeerd waarin alle fascetten voorkomen die de programmering van de Handelsbeurs in zich bergt.

Daartoe stelde Vandenabeele een 25-koppig gezelschap samen uit diverse muziekdisciplines, wat tot een wereldse fusie leidde met ivloeden uit klassiek en jazz. Twee zangereseen, een achtkoppig koor en vijftien muzikanten die instrumenten bespelen als dwarsfluit, sopraansax, baritonsax, klarinet, hautbois du Langedoqc, accordeon, draailier, violen, cello, lyra, lauto, ney, contrabas, slagwerk, gitaar en piano.

De Griekse klassiek geschoolde sopraan Savina Yannatou fungeerde als hoofdstem binnen het project. Haar stemlenigheid leidt tot ware kunst. Zij is van veel mediterrane markten thuis. Ze zingt in het Sefardisch, in het Ladino en in negen verschillende mediterrane talen. Zo hoor je evengoed Griekse kunstlied, occitaanse zang als het van Ledda en Galeazzi bekende Italiaanse werk.

Die veelzijdigheid past precies in Vandenabeeles opzet. Een beetje á la de Frans/Spaanse contrabassist Renaud Garcia Fonse zwerft hij langs méditerrane muziek en importeert klassieke- en jazzy elementen. Vandenabeele heeft een broertje dood aan voorspelbaarheid. Waar hij een uitstapje maakt naar de tango is het geen melodramatische gesneden koek, maar vurig en meeslepend. En zo laat hij ook een selectie van het Gents vocaal ensmeble Ex Tempore verrassen met een om te janken zo mooi meerstemmig Sanctus: 2 sopranen, 2 alten, 2 tenoren en 2 bassen. Als hij op zijn bekende droge manier een folkmedley aankondigt, is het goed luisteren om het te plaatsen. De rol van een tinwistle in wat keltische muziek lijkt wordt natuurlijk niét door een tin whistle gespeeld maar door een arabische fluit, de ney.

Het ene moment lijkt het London Consort te spelen, dan weer een klassiek pianist. Zuivere jazz gaat over in een madrigaal. Een Frans chanson leidt naar gewijde muziek. Belangrijke rollen zijn er voor lyra, cello, accordeon, ney of hautbois du Languedoc. Alles lijkt mogelijk, maar het is geen ratjetoe. Smaakvol past alles in elkaar en evenals bij Olla Vogala blijft de ogenschijnlijke grabbelton te herleiden tot die ene noemer: Wouter Vandenabeele.

Vandenabeele brengt zelf zijn drijfveer voor zijn werkwijze en de muziek die hij nastreeft onder woorden met:
"Op zoek gaan naar elkaar. Je open stellen voor het vreemde, spreken en luisteren, geven en nemen. Aftasten. Zoeken, Creëren. Iets nieuws, vreemd en vertrouwd. Vanuit je eigen wortels de kracht opzuigen om een kruin te torsen. En hopen dat de geurige bloesems bijen lokken die het zaad verspreiden over land en zee".

Hij is er opnieuw in geslaagd om tot een wonderschone symbiose te komen. Hij werd daarin ondersteund door de volgende muzikanten: Naast Wouter Vandenabeele op viool waren het: de artistiek leider van de Franse groep Une Anche Passe Laurent Audemard, (hautbois du Langedoc en klarinetten), Lode Vercampt (cello), Philippe Thuriot (accordeon) de twee grieken Haris Lambrakis (ney) en Sokratis Sinopoulus (politiki lyra & politiko lauto), Kristof Rosseuw (contrabas), Erik Vermeulen (piano), Iep Fourier (draailier), Steve Houben (dwarsfluit en sopraansax), Mark De Maeseneer (baritonsax), Eric Thielemans (slagwerk), Hendrik Braekman (gitaar), Stefaan Smagghe (viool), Bert van Laethem (viool). De twee zangeressen Savina Yannatou en Lamia Bèdioui en de achtkoppige selectie uit het Gents vocaal ensemble Ex Tempore: Annelies Brants (sopraan), Goedele Heibüchel (sopraan), Evelien De Smet (alt), Marleen Schampaert (alt), Joris Lasure (tenor), Henk Pringels (tenor), Pieter Coene (bas) en Thomas Vanlede (bas).