Gedragsregels klassieke concerten op de helling

Een serie klassieke concerten in Groningen rekent af met de stiltemores en andere gedragsregels voor het publiek bij klassieke uitvoeringen. Praten, bewegen en rondlopen; er kan veel tijdens de shows die op stapel staan in cultureel centrum De Oosterpoort.

Ook de musici zullen zich helemaal niet aan de geldende regels houden. De nieuwe formule wordt gedurende vijf concerten uitgetest op het Groningse publiek. Het eerste concert heeft plaats op zaterdag 21 september, het laatste op donderdag 1 mei. Bestaande regels worden aan de kant gezet, maar zonder dat het een zooitje wordt, benadrukt de muziektempel.

Het idee achter de concerten is afkomstig van socioloog Cas Smithuijsen, die de geschiedenis en achtergronden van de ingesleten conventies in de klassieke concertzaal boekstaafde in zijn boek 'Een verbazende stilte'. Hij zoekt daarin naar verklaringen voor het ontstaan van de dwingende stiltecultuur.

Sinds de negentiende eeuw worden concertbezoekers geacht niet luid te spreken, te kuchen of zelfs maar te ademen. De stilte werd heilig. ,,Als overblijfsel van aristocratische gedragsregels is tot op de dag van vandaag lawaai ongewenst. Als teken van status en fatsoen. En als blijk van een muzikale opvoeding van de elite, lokale middenstand en gegoede burgerij'', aldus woordvoerster Joke Kok van De Oosterpoort.

De 'Serie Smithuijsen', zoals de concertreeks heet, moet daar een eind aan maken. ,,Het publiek is nu zo stil door de sociale druk die er vanuit de groep bestaat. Het gedrag lijkt vast te liggen. Maar waarom zou je niet mogen liggen bij een concert?'', vraagt Kok zich af. ,,En de musici hoeven ook niet perse op het podium te staan''. De uitkomst van het experiment is niet te voorspellen. ,,Door deze luisterervaring kan het publiek juist beseffen dat sommige regels misschien zo gek nog niet zijn.''
Bron: ANP