les doigts de l'homme - les doigts dan la prise
Les Doigts de l'Homme - Les Doigts dans la Prise - Homerecords.be

Les doigts dans la prise is de tweede cd van het kwartet Les Doigts de l'Homme uit Frankrijk. De muziek op deze plaat heeft als basis de gipsy jazz, maar vermengt daarnaast veel verschillende stijlen waarmee dit kwartet zich onderscheidt van andere groepen. Aan de andere kant hebben ze ook veel gemeen met de jazzy muziek, waarin meer Franse bands zich ontwikkelen. Het doet mij dan ook denken aan het Paris Combo uit Frankrijk.

Als ik deze plaat hoor denk ik: "heerlijk!" Ik zou deze band graag op een festival tegen komen en, nu de zon een beetje doorbreekt, brengt het een versterkt zomer gevoel met zich mee wanneer je deze cd hoort. Op de cd zijn verschillende vleugjes muzikale invloeden te ontdekken ondermeer uit Griekenland, Amerika, een Spaans tintje (nr. Passa La Carovana) en boven al het Franse Chanson en de gipsy jazz die gepresenteerd worden op een bijna theatrale manier. De cd heeft een wat betreft ritme het polka gevoel, gelijk aan bands als Gogol Bordello, waardoor het moeilijk is om stil te blijven zitten. De beheersing van de instrumenten is goed, af en toe zelfs meen ik invloeden te herkennen van gitaristen als Harry Sacksioni of Tommy Emanuel (nr. Tout Seul). Het is dan ook leuk om te horen hoe, naast de akoestische instrumenten die toch de basis zijn van dit kwartet, ook de elektrische varianten met smaak worden gebruikt om de muziek net die andere feel te geven (bijvoorbeeld hier en daar een slap bass, of een scheurende elektrische gitaar).

De punten van kritiek die ik op deze plaat heb zijn dat de cd iets te mooi geproduceerd is, dit resulteert in een mooie, maar een beetje gelikt poppy klankkleur van de muziek. Het klink wel heel stevig en helder maar van mij mag het toch wat rauwer. Verder vind ik de plaat ritmisch een beetje vlak (voor zo ver ik hoor, is elk nummer in vieren), waardoor mijn aandacht al gauw wat verslapt. Dat is zonde, want er zitten zeker leuke, interessante dingen in de muziek verweven, die pas aan het oppervlak komen na herhaaldelijk luisteren. Zelf zou ik de nummer indeling van de cd anders doen: in het begin zit de vaart erg goed in, met veel gezongen nummers, en aan het einde zijn er meer instrumentale nummers te vinden. Ik zou dit wat meer door elkaar gepresenteerd hebben om de afwisseling wat meer kracht bij te zetten.

Jan de Raaf, waardering: 6.5