surmeuse, woodhouse & de hand - zonder titel
Surmeuse, Woodhouse & DeHand - Zonder Titel - PAN Records PAN 221

Toen in de jaren tachtig van de vorige eeuw de folkrevival doodbloedde kwam er ook een eind aan de Limburgse folkgroep 't Gelag. Bijna 2 jaar geleden schreef onze oud-medewerker Henk een column (zie hier) over wat er is geworden van de diverse groepsleden. Hans Lamain, Frank Holthuizen en Willem Vermaase, al jarenlang muziekmaten, zijn op dat moment bezig met de voorbereidingen van een cd, ze noemen zichzelf Surmeuse, Woodhouse & DeHand. Nu is er dan Zonder Titel, waarop nooit uitgebrachte opnamen uit 1988 gecombineerd worden met pas gemaakt werk of verse muziekpartijen.

Het trio is inmiddels uitgegroeid tot een kwartet, met Miriam Lucker op dwarsfluit en percussie, maar op de cd doet ze nog niet mee. Daar krijgen de drie heren wel versterking van gasten Peter Holthuizen op hobo, Ton Verhiel op sopraansax, Herman Verheijen op trekzak en doedelzak en Paul Megens op muziektrom. Zonder Titel heeft een traditionele inslag, maar is niet puristisch. We horen zowel oude deunen uit de Nederlandse volksmuziek als eigen werk, het instrumentarium omvat naast o.a. viool, bouzouki, gitaren, draailier, mandoline, rietpijp en psalter ook euphonium en bastuba (die het heerlijk markante geluid op deze schijf voor een groot deel bepaalt). Met het koper doet de fanfare zijn invloed gelden en ook elektriek wordt niet geschuwd, maar met mate gebruikt. Zo krijgt een lied als De Ontdekkers (prachtige tekst van Dick Dreux) een pittig karakter en het instrumentaal Dikken & Dunnen herbergt een tegendraads intermezzo, dat meteen de aandacht vangt. De liederen komen uit de Nederlandse literatuur, werk van grootheden Lucebert, Frederik van Eeden en Hans Slauerhoff is door zanger Willem Vermaase bewerkt. Hij zingt in stijl, met een mooie zeebonkige stem, over hoge heren en het gezag in het nog steeds actuele Lied Van De Tegennatuurlijke Overeenkomst, zwerverlingen in het geëngageerde Lied Van De Arme Klanten of de Donkeyman, die aan boord van stoomschepen de hulpmachines aan de gang moest houden. Bij de  eigen composities van de hand van Hans Lamain of Frank Holthuizen zitten twee nummers die eigenlijk ook als een stuk gezien kunnen worden. Lamain is verantwoordelijk voor het vrolijke uptempo Denske Van Henske met o.a. fluiten en trekzak (Herman Verheijen), Holthuizen schreef het wat melancholieker Denske Van Frenske met viool en gitaar in de hoofdrol. Volgens de info op het hoesje zijn het tegenhangers, maar op een of andere manier klinken ze voor mij als een twee-eiige tweeling, verschillend maar toch met elkaar verbonden.

Een enkele keer klinkt een opname ietwat rammelig, maar dat geeft Zonder Titel juist een eigen karakter. Surmeuse, Woodhouse & DeHand geven hun eigen invulling aan bestaand Nederlands muzikaal erfgoed (met een enkel uitstapje over de grens) en voegen en passant zelf nog wat aan dat repertoire toe. Ze houden de traditie springlevend als een soort vriendschapscake; ooit kregen ze een lekker folky deeg, hebben hun eigen smaakmakende ingrediënten eraan toegevoegd en het zwierige resultaat op een zilveren schijfje gezet. Bovendien, en dat is in elk geval voor ondergetekende folkliefhebber een prettige en niet onbelangrijke bijkomstigheid, schemert het spelplezier door in de veelal dansbare instrumentalen en betrokken liederen.

Komende zaterdagmiddag, 14 november 2009, is er een optreden van Surmeuse, Woodhouse & DeHand bij Sounds in Venlo, zondag is de officiële cd-presentatie in Tegelen.

Bezetting: Willem Vermaase (zang, viool, mandoline, bouzouki, elektrische gitaar, elektrische mando-gitaar), Frank Holthuizen (akoestische gitaar, elektrische gitaar, mandoline) en Hans Lamain (bastuba, euphonium, draailier, blokfluiten, rietpijp, psalter, basgitaar).

Een voorproefje is te vinden op www.myspace.com/surmeusewoodhousedehand.