Marius Preda's Unknown Allstars - Budala Hop
Marius Preda's Unknown Allstars - Budala Hop - Opa Cupa Music 002

Het orkest vliegt er meteen in bij de opener. Oas Rumba heeft een Blues Brothers-achtige, uitnodigende intro. De luisteraar wordt direct binnengezogen in een zinderende sfeer, die overgaat in klezmerachtige klanken en Balkan brass. Ook op cd spetteren Marius Preda's Unknown Allstars, nadat ze afgelopen mei al het 14de International Gypsyfestival op zijn kop wisten te zetten. Budala Hop heet de schijf, die heerlijke verrassingen herbergt.

Geen enkel nummer is zomaar rechttoe rechtaan, er wordt in lagen gearrangeerd, virtuoze solo's krijgen de ruimte tussen orkestrale klanken en de zanger zorgt met zijn mooi gerafelde stem regelmatig voor een gevoelvolle toon. Het optreden vond plaats op een druilerige zondag, en die sfeer wordt gevangen door klarinet en sax in Gloomy Sunday, een mooi rustpunt, dat overigens later een wat lichtvoetiger jazzy tint krijgt, omdat die sombere dag ook een heel fijn gevoel kan krijgen, zoals de band ook even muzikaal de zon liet schijnen op het festival. Hoewel cymbalomvirtuoos Marius Preda de samensteller en leider van dit orkest is, is hij geenszins de muzikale frontman. Zijn spel is zinderend, maar kan ook verfijnd zijn zoals in Future Of The Children, toch geeft hij zijn Unknown Allstars ook alle ruimte om te schitteren. Zo maakt de viool van Crocodilos Canilos een heerlijk folky stuk, met op het eind juist een gemoedelijke jazzy sfeer met saxen. Het is lastig om precies te omschrijven wat er gebeurt, ik hoor namelijk telkens nieuwe verrassingen voorbijkomen. Als voorbeeld neem ik de Michael Jackson Hora. De remix die als bonustrack is opgenomen hoeft voor mij niet zo, maar de akoestische versie is een juweeltje. De karakteristieke rifjes van de King of Pop zijn goed herkenbaar in de blazersarrangementen en het Thriller-thema doet me de ene keer denken aan het Theme from The Pink Panther, terwijl het bij de volgende luisterbeurt juist meer een Madness-gevoel krijgt. Het lijkt alsof dit orkest zo'n beetje alle muziekstijlen beheerst, af en toe hoor ik een vleugje Brel of een big band voorbijkomen, dan weer druipt het van de vooroorlogse melancholie of is er juist een vrolijke kroegensfeer. Dat maakt het luisteren naar Budala Hop telkens weer een verrassende aangelegenheid.

Er zijn niet veel gelegenheidsformaties die direct de grote verrassing van een festival worden. Marius Preda kreeg het voor elkaar met zijn Unknown Allstars en weet dat zinderende gevoel ook nog eens op cd vast te leggen.

Marius Preda's Unknown Allstars bestaat uit: Marius Preda (cymbalom), Florian Mocanas (zang), Cristian Tanase (viool), Cezar Cazanoi (fluit, altsax, kaval, duduk), Marian Masik (trombone), Akos Laki (saxen, klarinet), Raya Hadjieva (trompet, gaida), Andor Horvath (contrabas), Antal Steixner (percussie) en Erik Visser (gitaar).
De cd is te bestellen via het invulformulier van de shop op www.gipsyfestival.nl.