Wannes Van de Velde - Live
Wannes Van de Velde – Live - HKM records Granota 3010/ Distributie: Coast to Coast

Met het overlijden in 2008 van Wannes Van de Velde verloor Vlaanderen een van zijn grootste volkszangers. Afgelopen zomer verscheen een prachtig eerbetoon in de vorm van een cd-box met twee integrale concerten en de dvd ‘Portret van Wannes van de Velde’, in de serie “Histories’, uitgezonden door de VRT in 1999.

Het mooie van de box zit ‘m in het bijzondere karakter van de opnamen. Op de eerste twee schijven vinden we een van de laatste concerten die Wannes van de Velde gaf. In de Arenbergschouwburg in zijn geliefde stad Antwerpen stond hij op 5 mei 2006 terug op het podium na een lange  periode van ernstige ziekte. “Zo’n concert om nooit meer te vergeten”, schrijft Dree Peremans in het voorwoord. Maar ook: “Niemand weet op dat moment dat het één van zijn laatste optredens wordt...”

Aan zijn stem is het niet te horen dat hij lange tijd uit de running is geweest. Vol emotie, passie en vuur zingt hij zijn liederen, begeleid door de bekwame muzikanten van zijn begeleidingsgroep. We vinden in het repertoire natuurlijk liederen van zijn laatste studio-cd In de maat van de seizoenen, maar bijvoorbeeld ook een zinderende versie van Oorlogsgeleerden, mijns inziens de ultieme vertaling van Bob Dylans Masters of war.

Op de andere twee cd’s vinden we een soloconcert uit de Lakenhal in Herentals uit 1993. Ook al heel bijzonder, want Wannes trad maar zelden solo op. Een solo-optreden geeft bepaalde vrijheden. Elk lied in het immense repertoire kan gespeeld worden, er kan a capella gezongen worden, er kunnen teksten voorgelezen worden. Al dit alles komt aan de orde, die donderdag 1 april 1993 in dat kleine zaaltje in Herentals. Mooie traditionele liederen als De goei’ week (te vinden op het album Volksliederen uit 1980) laten zich heerlijk afwisselen met traditionele nummers uit het begin van zijn carrière en heerlijke liedjes als Marilou van de sextelefoon. Persoonlijk vind ik het nummer Groenendaal (een vertaling van het lied van André Bialek) en net als Marilou afkomstig van het album Café met rooi’ gordijnen uit 1992, in deze ‘kale’ versie ontroerender dan het origineel. En zo zijn er nog veel meer. Een schip ken ik eigenlijk alleen in de uitvoering van Rum op het album Hinkelen. Het origineel van  ‘Ne zanger is een groep is mij (helaas) onbekend. De live uitvoering doet het nummer deugd.

Eén nummer vinden we in twee verschillende versies op deze cd. Stadscoupletten van het album Tussen de lichten (1986) vinden we terug in een heerlijk lome jazzy groepsuitvoering en een versie met alleen Wannes op gitaar. Hoewel hij solo een stuk sneller klaar is met het lied, doen de versies in essentie niks voor elkaar onder.

Op Wannes Van de Velde – Live kunnen we nogmaals genieten van de man die op het podium in zijn element was. Deze cd is een waar eerbetoon aan het veelzijdige talent van deze levenskunstenaar uit Antwerpen. Een van de fijnste uitgaven van het jaar.