souldada - oer de grins
Souldada – Oer de grins - Marista Music Company MCD 9010

Na het succes van het tweede album Canção was het lang wachten op de opvolger. Hoewel de opnamen van het album Oer de grins allang achter de rug waren, duurde het nog geruime tijd voor het album daadwerkelijk  werd uitgebracht.
Souldada, de groep rond de Sneker gitarist/componist Herman Woltman, heeft in personele bezetting een aantal  veranderingen ondergaan. Zangeres Janna Koussios en bassist Johan Keus konden de activiteiten met de groep niet meer met hun andere werkzaamheden combineren en werden vervangen door respectievelijk Maeike Sijtsma en Bart Soeters.
Nu was Maeike Sijtsma, ook bekend van het trio Three-ality, geen onbekende voor de groep. Zij viel enkele jaren geleden al eens in toen Souldada toerde door Zuid-Afrika. En het zijn die ervaringen rond het verblijf in Zuid-Afrika die het uitgangspunt van het nieuwe album Oer de grins vormen. Op dit album speelt het thema vrijheid een grote rol. Steeds zoekt de mens zijn eigen grens en overschrijdt deze regelmatig. Voor de teksten over verdeeldheid, armoede. Liefde en hoop werd, naast de gekende Friese dichteres Baulke Wytsma een beroep gedaan op de Afrikaanse schrijfster Carina Stander. Voor Souldada was het belangrijk om niet alleen met westerse ogen over de grens (‘oer de grins’) te kijken, maar dat ook te laten doen door iemand van een totaal ander continent.
In sommige liederen, zoals het  titelnummer Oer de grins,  waart de aanwezigheid van Janna Koussios nog rond. Het is altijd lastig je voorganger te doen vergeten, maar Maeike Sijtsma slaagt hierin met verve. Al in het openingsnummer Lima, een compositie van Herman Woltman op een tekst van Carina Stander, geeft ze al een sterk staaltje van haar kunnen af. De stem van Janna Koussios is weliswaar theatraler, maar Maeike’s stem is gevarieerder. Het album Oer de grins laat dan ook een veranderende Souldada horen. Enerzijds is er het vertrouwde geluid waarin de gitaren van Herman Woltman en de cello van Carel van Leeuwen de boventoon voeren, anderzijds worden muziekstijlen als  reggae en het Franse chanson verkend.  Deze uitstapjes zijn interessant en smaken naar meer.
Een punt van kritiek heb ik wel. De teksten op Oer de grins, in het Zuid-Afrikaans, Fries, Engels en Frans, vervullen een belangrijke rol. Het is dan erg jammer dat deze teksten niet terug te vinden zijn op het verder prachtig uitgegeven album.
Met Oer de grins heeft Souldada een mooi en zeer gevarieerd album afgeleverd. Inmiddels is de band alweer een jaar verder. Volgende week vrijdag 23 december wordt het album gepresenteerd  tijdens het eerste theaterconcert van dit seizoen in De Harmonie in Leeuwarden. Ik ben heel benieuwd waar de band nu staat.