johnny contant - de zwarte ruiter
Johnny Contant – De Zwarte Ruiter - Marista Records MCD 9232

Johnny Cash is (bijna) tien jaar na zijn dood nog steeds ‘hot’. Met The American Recordings, onder productionele leiding van Rick Rubin, heeft deze Amerikaanse grootmeester in de nadagen van zijn muzikale carrière menigeen nog versteld doen staan van zijn immense inlevingsvermogen in zijn repertoire. Het is niet voor niets dat bijna elke zelfrespecterende Americana-artiest wel een nummer van deze Amerikaanse grootmeester op zijn set-list heeft staan. In Friesland verscheen vorig jaar een aantal Friese vertalingen op het album Fryske Cash. De aansluitende concertreeks was een doorslaand succes. In Zeeuws-Vlaanderen waart nu de uit Breskens afkomstige Sven Cruson rond als  de Zeeuwse reïncarnatie van ‘The man in black’ onder de naam Johnny Contant. De naam, oh zo simpel, is gekozen op basis van  zijn eerste bewerking van een Cash-nummer in het Zeeuws. Onlangs verscheen van zijn hand het album De Zwarte Ruiter, een album vol met 'Zjiwse kuntrie muzik'. Je zou dan een fors aantal Cash-songs verwachten, maar dat valt mee. Van de twaalf tracks zijn er maar twee van de hand van Johnny Cash. Johnny Contant kent echter ook de andere klassiekers want, naast Johnny Cash, put hij het repertoire van artiesten als Hank Williams II, Kenny Rogers, Shel Siverstein en Steve Earle.

Zoals gezegd zingt Johnny Contant zijn liedjes in het dialect van Zeeuws Vlaanderen. Op de cd-hoes staat een spoedcursus West Zeeuws-Vlaams, dus veel problemen zal het niet geven om de teksten te verstaan. En dat is mooi, want Crusons vertalingen zijn uit het ware country-hout gesneden, soms tragisch, soms vol humor. Daar de polders en dijken van Zeeuws-Vlaanderen vroeger regelmatig het domein waren van stropers en smokkelaars, is de insteek van de Zeeuwse ‘outlaw’ op het album niet zo’n gekke. Het nummer Struukrover (Highwayman) verwijst naar deze tijd. In Torentid wordt Folsom Prison ingeruild voor Torentijd, de justitiële inrichting van Middelburg. Raore sjek (Pills I took van Hank Williams jr.), een nummer over de eerste joint, is inmiddels een cult-hit in Zeeland. Sven Cruson kan overal over meepraten, want hij is een man van 12 ambachten en 13 ongelukken, hij zag de wereld op de grote vaart, maar ging ook door de diepste dalen en kon zijn zonden overdenken in Torentijd. Dit alles maakt hem tot een sympathiek figuur waar je graag naar luistert en wie je snel vergeeft dat hij niet altijd overtuigend zingt. Instrumentaal zit De Zwarte Ruiter uitstekend in elkaar, een stevige countrysound met op gezette tijden een melancholieke steelgitaar. Een mooi album, ook voor niet-Zeeuwen.