moussu t e lei jovents - artemis
Moussu T e lei Jovents - Artémis - Manivette Records

In de Franse havenstad Marseille houden diverse muzikanten hun Occitaanse wortels in ere, terwijl ze tegelijk een eigen geluid toevoegen. In de muziek van het al sinds 1984 bestaande Massilia Sound System bijvoorbeeld zijn onder meer reggae-, jazz- en raggamuffin-invloeden te horen. Zanger Tatou en gitarist Blu van deze band brengen sinds 2005 met enkele andere musici platen uit onder de naam Moussu T e lei Jovents. Deze groep maakt geëngageerde teksten en richt zich voor de begeleiding op de muziek uit de jaren '20 en '30 van de vorige eeuw, toen de stad een ware smeltkroes van culturen was. Op hun jongste album Artémis laten ze dan ook zowel Frans chanson als Amerikaanse folkblues horen, maar tegelijk zijn er zonnige Braziliaanse invloeden, dit alles in het Frans of Occitaans gezongen.

De bezetting van Moussu T e lei Jovents is op plaat vrijwel hetzelfde als bij live optredens: Tatou (alias Moussu T, zang), Blu (gitaren, banjo, zang), Déli K (percussie) en Denis Lo Bramaire (drums). Opener Embarcatz! herbergt al gelijk een fijn koortje dat je zo meezingt, zonnige percussie (van de vaste Braziliaanse gastmuzikant Jamilson da Silva) en lekker gitaarwerk. De zomerse klanken maken vrolijk, maar Artémis bevat ook flink wat invloeden uit de Amerikaanse folkblues, zo zit in het lome Tout Mon Temps zelfs de bekende folkbluesballad Oh Death verwerkt van Ralph Stanley, waarna vervolgens ook nog eens een 'chain gang' veroordeelden uit de jaren '30 te horen is in het aanstekelijke Occitanie Sur Mer met een vleug scheurende elektriek. In Lei Rainards wordt een kroegsfeer van pratende gasten vermengd met een soort chanson onder begeleiding van lekker bluesy gitaarwerk.

De beschermgodin van Marseille is Artemis, het album is naar haar vernoemd omdat zij een symbool is van moederschap en huiselijkheid, maar ook van de strijd voor verandering en tegen uitbuiting. Het lijken paradoxale begrippen, maar het is een goed gekozen titel voor een mooi divers album waarop Moussu T e lei Jovents hun Occitaanse wortels heel natuurlijk met de smeltkroes van overzeese culturen weten te verenigen.