gerard & compagnie - give me the roses
Gerard & Compagnie - Give me the roses - Ciconia Producties CCD/DVD006 - http://gerardencompagnie.blogspot.com

De aanleiding van dit album is geen vrolijk verhaal. In november 2012 overleed Grietje Wikke Nicolai,  sinds de oprichting groepslid van Gerard & Compagnie en echtgenote van bandleider Gerard Nijborg. Dit album is een eerbetoon aan haar leven.
Op zes liedjes zingt Grietje Nicolai nog mee. Deze liedjes waren eigenlijk bedoeld voor een ander album. Dat album zal er nooit komen, maar de band besloot om deze liederen te gebruiken als de basis voor het album Give me the roses waarop de liedjes die Grietje mooi en relevant vond centraal zouden staan.
En centraal staan die liedjes. Neem het titellied Give me the roses while I live van The Carter Family. Dit was haar lijflied: geef me de symbolische rozen tijdens mijn leven, als ik dood ben hoeft het niet meer. Zo staat het album vol met liederen die veel betekend hebben voor Grietje Nicolai, Gerard Nijborg en de rest van de Compagnie. Zelfs haar dochter, schoonzoon en kleindochter leveren nog een bijdrage aan dit bijzondere album.

Gerard & Compagnie stort zich al sinds jaar en dag op de Amerikaanse folk, maar ook liedjes van bekende en minder bekende Amerikaanse singer-songwriters vinden hun weg naar het repertoire van de band. Twee albums maakte de band al, That's what makes you strong in 2006 en Songs of the American Civil War in 2011. Van het eerste album krijgt een aantal liederen een reprise, zoals het titelnummer That's what makes you strong van de door Gerard Nijborg zeer bewonderde Jesse Winchester, The bramble and the rose van Barbara Keith en Amelia Earhart's last flight van David McEnery. Wanneer je het eerste album nog eens afspeelt, valt op hoeveel progressie Gerard & Compagnie in die zeven jaren gemaakt heeft. De band zingt en speelt gedreven en met gevoel voor finesses. Zonder de andere musici te kort willen te doen, wil ik graag het prachtige vioolspel van Alco Hoogcarspel benadrukken. Ogenschijnlijk vreemde (maar mooie) eenden in de bijt zijn de twee instrumentale stukken op het album. G & G's wedding dance en Grietje's waltz zijn meer op de Europese folk geënt maar konden niet ontbreken doordat ze ooit speciaal voor (Gerard en) Grietje werden gecomponeerd door Marian Nesse (bekend van de legendarische groep De Perelaar en tegenwoordig actief in Kapriol!). Zij is een van de vele gastmusici op het album. Voor het bespelen van de autoharp, hét instrument van Grietje Nicolai, werd in een aantal nummers een beroep gedaan op Sharon Bloemendaal, in de jaren '70 en '80 actief in de Nederlandse groep Trefoil.

Gerard Nijborg heeft al zijn liefde voor Grietje gebruikt voor de realisatie van dit album. De leden van Gerard & Compagnie hebben dit prima aangevoeld en al hun ziel en zaligheid in de opnamen gelegd. Fokke Miedema is verantwoordelijk voor het goede, heldere geluid van de opnamen en, samen met Lieuwe Koster en Alco Hoogcarspel, de eindmix.
Het is wellicht een schrale troost, maar met Give me the roses krijgt Grietje Wikke Nicolai toch de, symbolische, rozen die ze eigenlijk bij haar leven al had verdiend. En de luisteraar mag stil mee genieten.