Allerminst overtuigend

Blunt - On to the battlefield - blunt records 03001 - eigen beheer
Blunt schept verwarring met de titel en hoesje/binnenwerk van haar eerste CD. Afgebeeld op de voorkant een scene uit Wereldoorlog I (ik neem aan ergens in West-Vlaanderen). De binnenkant: een foto van de groep op een oorlogskerkhof. In combinatie met de titel "On to the Battlefield", verwacht je een CD gewijd aan de verschrikkingen van die Grote Oorlog.

Dus niet. Slechts twee nummers refereren aan die oorlog: de Eric Bogle song "Green Fields of France" (ook wel No Man's Land) en het instrumentale "Battlefield". Ik begrijp heel goed dat als je in West-Vlaanderen woont je dagelijks geconfronteerd wordt met het verleden, maar snap niet wat dat verleden te maken heeft met deze CD.

Ik ben niet erg onder de indruk van de "folkrock" die Blunt brengt. Blunt staat letterlijk voor "direct", "recht voor de raap". Dat is precies wat er op deze CD gebeurt. Simpele, rechtlijnige muziek zonder enige verrassing. 9 eigen songs (van de hand van zanger/gitarist/violist) Rik vande Walle, "Battlefield", een instrumentaal van bassist Stijn Deldaele, en twee traditionals, waaronder het door en door versleten "Jan mijne Man". Waarschijnlijk een overblijfsel uit de tijd dat frontman vande Walle in de groep "Potaerde" speelde.

De eigen nummers zijn eigenlijk niet veel meer dan pop-achtige songs die overgoten worden met een folksausje (I'll be over you/Home). Hier en daar wordt, overigens zonder vermelding, gebruik gemaakt van Ierse traditionals (de polka en reel respectievelijk als intro en besluit van "Jan mijne Man" of in "Years of Image" of wordt een Fairport-achtig intro "geleend" ("I would want you to").

Aan de vocalen valt ook nogal wat af te dingen. Vande Walle zingt een eigenaardig soort Engels/Amerikaans met een zeer vet accent. Hier en daar lijkt het zelfs of hij met dubbele tong zingt.

De CD besluit met het nr. Birri Birri. Een soort van Ooster "vehickel", waarin alle groepsleden afzonderlijk worden voorgesteld. Zal het "live" ongetwijfeld doen, maar wat doet dit nummer in godsnaam op deze CD??

Getuige een interview in VRT-radio-programma "de Groote Boodschap" koestert Blunt geen grote aspiraties: optreden in kleinere clubs en op kleinere festivals. Ik geloof direct dat de groep daar voor ambiance zal kunnen zorgen. Op CD overtuigt de groep allerminst.

Paul - Waardering 5