Folk-metal met
folk tussen " "

Subway to Sally is band die het in Duitsland al jaren goed doet maar hier nog steeds niet echt bekend is. De band bestaat al sinds 1990 en bracht haar eerste plaat in 1994 uit. Engelskrieger is de zevende plaat die opnieuw aan het publiek van Nederland voorbij dreigt te gaan.

Subway to Sally stond (bij mij) bekend als een metal/rockgroep die allerlei folky elementen aan hun harde geluid toevoegde. Ze waren een beetje te vergelijken met Skyclad. Ze hebben Skyclad zelfs geholpen bij het maken van hun meest folky plaat Oui avant-garde á chance.

Verrassend is dan ook deze plaat, die meer metal georiënteerd is. De folk instrumenten die de groep gebruikt, zoals viool, fluit, luit en draailier zijn meer op de achtergrond geplaatst. Daarnaast zijn de melodieën die deze instrumenten spelen ook niet meer zo folky als ze ooit waren. Een nummer als '2000 Meilen untern Meer' illustreert dat goed, er is meer sprake van een ijle vioollijn dan een echte melodie.

Engelskrieger is meer een metal plaat geworden met af en toe een rustige passage waar de andere instrumenten een beetje ruimte krijgen, zoals in het nummer 'Falscher Heiland' (de eerste single van deze plaat). De metal die Subway to Sally speelt is een mildere variant op de staccato Rammstein stijl. Dit maakt hun als metal band niet echt origineel en een nummer als 'Wolfstraum' niet heel boeiend. Het is echter niet zo dat Subway to Sally een slechte band is of dat Engelskrieger een saaie plaat. Wel is het zo dat het oudere werk aparter was. Dus laten we hopen dat de volgende plaat weer wat beter (meer folky) is.

Martijn van Gessel - Waardering: 6,5