Scandinavische
top folk/jazz

Voor de goede orde, we hebben het hier niet over het Nederlandse duo Linde Nijland en Annemarieke Koenders die onder de naam Ygdrasil opereren. Wel over een Scandinavisch gezelschap. Eigenlijk meer een project dan een vaste formatie omdat de afzonderlijke leden ook nog hun eigen CD's uitbrengen (Anders Hagberg, Kristian Blak, Eivør Pálsdóttir als de bekendere namen).
Oprichter van Yggdrasil is de artistieke duizendpoot Kristian Blak, afkomstig van Jutland maar al jaren woonachtig op de Faraöer-eilanden. Niet alleen een begenadigd pianist maar ook komponist van kamer-, koor-, en symphonische muziek. Steeds ethnisch of ethnisch geïnspireerd.
Zangeres is Eivør Pálsdóttir. Ook afkomstig van de Faraöer maar inmiddels op IJsland woonachtig. Van alle markten thuis deze zangeres. Ze heeft een rock-groep "Clickhaze", waarmee ze in 2002 nog op Roskilde stond, zingt in een Jazz-quartet Ivory en bracht een solo-CD uit (Eivør Pálsdóttir SHD 50 TUTL) met daarop interpretaties van traditioneel materiaal van de Faraöer (de zgn. Kingo-hymnes).

Afgelopen maand stond Yggdrasil op het niet kinderachtige Rochester Jazz Festival. Toch vreemd dat de Scandinavische folk/jazz of jazz/folk net wat je wilt, stelselmatig over het hoofd wordt gezien door zowel jazz- als folkfestivals in Ned./België. Een groep als Yggdrasil zou moeiteloos op North Sea Jazz kunnen spelen maar evengoed op Dranouter.

Eivør Pálsdottír beschikt over een prachtige sopraan. Daarmee kan ze bijna alles. Qua klankkleur lijkt ze soms heel sterk op die andere Scandinavische grootheid Lynni Treekrem die met Haugtussa een van de beste Scandinavische produkties ooit afleverde. Fragiel, gepolijst maar ook volop improviserend in tekstloze songs als The Eagle, Oxberg, Merlin en Ajukutooq. Die laatste song gebaseerd op een oud Inuit-nummer. Toegankelijker zijn de 2 Shakespeare sonnetten uit de "Passionate Pilgrim", die door Kristian Black op muziek zijn gezet of de twee 17e eeuwse Hymnes, Bort Bort en Sorgen var i min hu.

In Merlin horen we de geluiden van een valk (Smelleken in het Nederlands) samen met de Seljefløjte (herdersfluit) van Anders Hagberg. Erg mooi gedaan.

Het beste nummer van de CD is de traditionele dance-ballad Ognad (oorspronkelijk "Sinklars Visa"). Gebaseerd op een mythisch verhaal van een Schotse huurling Sinclair, die ingehuurd wordt door een Zweedse koning om de Noorse rebellie de kop in te drukken. Op weg naar Noorwegen wordt hij door een zeemeermin gewaarschuwd, een waarschuwing die hij in de wind slaat met desastreuse gevolgen.

Naast de al genoemde namen bestaat Yggdrasil verder uit Tore Brunborg, zeer prominent aanwezig met tenor- en sopraansaxofoon en een sterke ritme-sectie met Anders Jormin (bas) en Brandur Jacobsen (drums, percussie).

Geheid in mijn top 5 van 2003 deze CD. Zoals met zoveel CD's uit het Noorden, ook deze is helaas moeilijk via de normale kanalen te krijgen. Ik kocht hem bij Old Songs New Songs (Bochum). Ik zag hem echter ook op internet bij www.cdroots.com Wel vreemd om een CD van de Faraöer via Amerika (cdroots) te moeten bestellen.

Paul - Waardering: dikke 9