Muzikale rijkdom
Boubacar Traoré, 'Karkar' - Je chanterai pour toi - Les Productions Faire Bleu EDV 1524

Saskia Törnqvist in het Parool:
…De Malinese zanger/gitarist Boubacar Traoré houdt er een merkwaardige speeltechniek op na: van zijn rechterhand, waarmee hij de gitaarsnaren tokkelt, gebruikt hij alleen duim en wijsvinger. Het tweestemmige contrapunt dat hij daarmee speelt, vormt een rijke begeleiding bij zijn bluesachtige gezang. Op de dvd Je chanterai pour toi wordt die rechterhand geregeld in actie getoond. Dat is maar goed ook, want alleen met je oren geloof je niet dat zo'n muzikale rijkdom met slechts een tweevingersysteem tot klinken kan komen. (…) Je chanterai pour toi is te omschrijven als een muzikaal docudrama waarin hoofdpersoon Boubacar Traoré zingend en spelend het spoor terug probeert te vinden naar zijn persoonlijk verleden. Regisseur Jacques Sarasin baseerde het script op de roman Mali Blues van de Belgische schrijfster en journaliste Lieve Joris. Hij koos voor een effectieve methode: Traoré spreekt zich alleen uit door middel van zijn muziek, terwijl anderen - vrienden, fans, deskundigen - in interviews hun licht op zijn persoon en zijn mythe doen schijnen. (…) Eerder verschenen al enkele cd's waarop Traoré met gebarsten stem zijn bluesballades zingt. Na een oppervlakkige luistersessie dreig je zijn muziek te makkelijk af te doen als sympathiek, maar niet erg opzienbarend. Die indruk wordt door deze dvd drastisch weerlegd. Het in beeld gebrachte reisverslag toont dat achter Traoré's muziek een fascinerende gespleten cultuur schuilgaat. Uit de interviews komt het beeld naar voren van een man die het geestesproduct is van een land in een onafhankelijkheidsstrijd, gesmoord in corruptie. Maar bovenal is Je chanterai pour toi een portret van een muzikant die niets meer te verliezen heeft. Zo klinkt ook zijn muziek: bevrijd van liefde en roem….