Urban Trad houdt balans tussen traditie en ‘modern’ scherp in de gaten

Urban Trad presenteert dezer dagen haar nieuwe album Elem aan het Nederlandse publiek. Donderdag stonden de Belgen, die vorig jaar tweede werden op het Eurovisie Songfestival, in Den Helder, vrijdag in Enschede en vanavond in Leeuwarden op keltische festivals. Journalist Theo Hakkert sprak vantevoren van Yves Barbieux, de leider van de band. Uit Dagblad Tubantia/Twentsche Courant haalden we de volgende citaten:

…‘Natuurlijk kun je nog altijd authentieke folk spelen. Er zijn veel mensen die het prachtig vinden en ik ben één van hen.’ Maar als muzikant is Yves Barbieux geen purist. De naam van de Belgische folkgroep waar hij leiding aan geeft, spreekt boekdelen. Die naam mag je zelfs als programma zien: Urban Trad. De stad en de traditie. In muziek vertaald: electronische loops en een hippe ritmesectie die traditionele, akoestische instrumenten als fluit, viool en accordeon begeleiden….

…‘Van Ierse groepen die traditionele folk spelen, kan veel kracht uitgaan,heeft Barbieux gemerkt. Vandaar dat hij op de nieuwe cd van Urban Trad, Elem, ook akoestische liedjes heeft opgenomen. ‘Accordeon, gitaar en twee stemmen kan ook genoeg zijn.’ Hij houdt de balans tussen de traditie en ‘modern’ scherp in de gaten. ‘Moderner en nog moderner gebeurt niet. Spelen op viool, fluit en gitaar is onze manier van zeggen dat we ons niet verbergen achter loops en keyboards. We willen herkenbaar blijven als muzikanten. Het publiek moet voelen dat het een groep is van muzikanten van vlees en bloed.’…

…volgens Barbieux trekt pas de laatste tijd de publieke belangstelling voor Urban Trad echt aan. ‘Dat gebeurde niet naar aanleiding van het Songfestival. Achteraf zeg ik: gelukkig. Het publiek loopt blijkbaar niet achter het ene liedje aan; het komt nu op ons af door de buzz die rondgaat over onze concerten. Dat is een mooie nieuwsgierigheid….