Sally Nyolo & the original bands of Yaoundé - Studio Cameroon - Riverboat/Music & Words

Illand Pietersma in de Gelderlander:
...Voormalig Zap Mama-zangeres Sally Nyolo keerde terug naar Kameroen om er de muziek van haar geboorteland in kaart te brengen. In een eenvoudige studio in de hoofdstad Yaoundé creëerde ze een ontspannen sfeer voor bands uit de omgeving en produceerde ze een eigen ‘Rough guide' voor Kameroen.

Het voornaamste ritme is de regionale ‘bikoutsi' - stuwend en relaxed. Daarover klinkt meeslepende vraag-en-antwoord-zang, vroege gospel, funk en ‘highlife'. Nyolo zingt één lied en is verder achtergrondzangeres en percussioniste voor de andere muzikanten. Amateurs, soms, maar altijd oprecht. Aandoenlijk en ontroerend zijn de meisjesstemmen van de Bidjoï Sisters in een lied over een overleden zus, ruw en hypnotiserend de protestsong over moderne slavernij van Edmond Fils Nkoa...

Jair Tchong in het Parool:
...In de Afrikaanse populaire muziek is een aantal 'krachtcentrales' te benoemen, zoals Congolese soukous, Nigeriaanse afrobeat en West-Afrikaanse Mandepop. Stijlen die in die landen ontstaan zijn, maar waarvan de krachtige invloed door muzikanten over het hele continent wordt gevoeld. In termen van bereik is rap nu overigens de belangrijkste muziek. Binnen dit geheel klinkt Sally Nyolo volkomen uniek. Deze Kameroense zangeres lost met haar vijfde cd Studio Cameroon, opgenomen op locatie in Yaoundé, Kameroen, samen met verschillende zangers en groepen, de belofte van al haar eerdere albums in. Tegelijkertijd is het een ferm statement richting geestverwante musici, zoals de internationaal doorgebroken Kameroense bassisten Richard Bona en Etienne M'Bappe. Zo veel water hoeft er nou ook weer niet bij de wijn, betoogt Nyolo tegen deze collega's, die zich in toenemende mate met gladde fusion plegen bezig te houden. Zap Mama, de Afro-Brusselse groep waarin Nyolo een aantal jaren zong, zou zich dit zeker ook mogen aantrekken. Studio Cameroon laat horen hoe een geslaagde terugkeer naar de roots kan klinken. Wat vooral zo fascineert aan deze cd is de melodische rijkdom. Nyolo maakt razend knappe, bedwelmende weefseltjes van melodie en ritme. De stijl heet bikutsi en ontstond ooit uit het melodieuze slang dat vrouwen in Kameroen gebruiken om zaken van hoofd, hart en seks met elkaar te kunnen bespreken. Op die manier werden vroeger de missionarissen en tegenwoordig de mannen buiten de conversatie gehouden....