"New-folk, freakfolk, freefolk en folktronica: hoe al die nieuwe folkverbasteringen ook mogen heten, uiteindelijk zijn het de Britse bands Fairport Convention en vooral Pentangle die met hun volstrekt originele benadering van de in de jaren zestig al stokoude folktraditie, het pionierswerk hebben verricht." Zo luiden de woorden van Gijsbert Kamer in De Volkskrant n.a.v. het verschijnen van twee cd-boxen die verschenen zijn met materiaal van deze legendarische groepen.

Kamer besteedt in een uitgebreid artikel aandacht aan de twee uitgaven, die beiden laten horen aan welke (benadering van) muziek jonge artiesten als Devendra Banhart, Adem, Tunng, Vetiver, Beth Orton, Espers en Joanna Newsom schatplichtig zijn.

Over Fairport Convention:
...Maar dezer dagen verscheen er een vier cd's tellende box met daarop alle live-sessies die de band tussen 1967 en 1974 opnam voor de BBC radio. En dat blijkt een immense aanvulling op hun Heydayalbum, met radio-opnamen uit 1968-1969, een plaat die tot de betere uit de Fairportcatalogus gerekend kan worden. Wat op Fairport Convention Live At The BBC nog beter naar voren komt, is de verandering in muzikale richting die zo ergens in 1969 plaatsvond. Waar de band was doorgebroken met een heel handige annexatie van Amerikaanse rock- en folkliedjes in hun traditioneel Britse manier van spelen, zie je de Amerikaanse invloeden in 1969 plotsklaps verdwijnen...

...Dit ook op instigatie van [manager/producer, red.] Boyd, die de band wees op het album Music From Big Pink dat de Amerikaanse groep The Band in 1968 had uitgebracht. Samen met Bob Dylan was The Band hierop aan de haal gegaan met talloze Amerikaanse folkliedjes die ze naar hun eigen hand hadden gezet. Dit moest Fairport Convention ook doen met Britse muziek, besefte ook Richard Thompson. En zo geschiedde: het album Liege & Lief zou het meest succesvolle uit hun loopbaan worden...

Over Pentangle:
...Vooral het gitaarspel van Bert Jansch zou in de jaren zestig en zeventig een grote inspiratiebron vormen voor Jimmy Page (Yardbirds, Led Zeppelin) en Johnny Marr (The Smiths). Jansch, op zijn beurt, had zijn manier van gitaarstemmen weer afgekeken van Davy Graham. Het waren Grahams losse, vrijzinnige opvattingen over folkmuziek die Jansch en Pentangles medegitarist John Renbourn meer aanspraken dan de wat rigide en politieke (communistische) opvattingen zoals die door Ewan MacColl werden uitgedragen...

...Ze wilden folk, in navolging van Davy Graham, losweken van de stoffige hokjesgeest. De door Renbourn aangedragen zangeres Jacqui McShee was vooral folkzangeres maar met bassist Danny Thompson en drummer Terry Cox, beiden afkomstig uit het jazzcircuit, werd een brug geslagen tussen folk en jazz...

...Op Pentangle, The Time Has Come 1967-1973, staan niet alleen singles of hoogtepunten als Waltz, Travelling Song of Cruel Sister maar ook onuitgebrachte demo's, radio en tv-opnamen en alles wat er nog te vinden was van hun beroemde concert in de Londense Royal Festival Hall op 29 juni 1968. Dit optreden, dat de derde van de vier cd's tellende box vult, laat de band op zijn allerbest horen. Een typisch geval waarin het geheel veel meer is dan de som der delen. Het samenspel is subliem, en alleen al hoe de band zo soepel Charles Mingus-composities met eigen werk kan integreren, is razendknap...