In Horst had je Cambrinus, in Sevenum een paar kilometer verderop de Fookhook. Had, want beide podia zijn gestopt. Toch klopt er een muziekhart in de gemeente Horst aan de Maas, want nu is er een nieuw initiatief onder de noemer Sunday Folk & More. Gistermiddag gingen we een kijkje nemen bij het optreden van Fred Piek, die het café omtoverde in een Engelse folkclub met mooie folkpareltjes uit zijn tijd met o.a. Fungus en de Amazing Stroopwafels, die hij aanvult met heerlijke Amerikaanse liedjes.

Wie de Fookhook kent hoeft nu daar de hoek maar om naar Café De Wingerd, onderdeel van een  Party- Zalen- en Evenementencentrum. Het café oogt sfeervol, ziet eruit als een koepel, met aan de zijkant een ruimte met een vloerkleed waar een paar microfoons staan opgesteld en een geluidsinstallatie. We worden gastvrij onthaald door organisatoren Jan Groenen en Pieter Simons en beheerder Theo van Gasteren, maar heel even slaat ons de schrik om het hart, we zijn toch niet de enigen die op deze zonnige zondagmiddag voor muziek hebben gekozen? En er is wel een installatie maar geen geluidstechnicus, al wordt dat probleem goed opgelost door Fred Piek, die zelf uit het hoofd maar even de knoppen bedient en een van de organisatoren en een paar bezoekers die graag meeluisteren en laten weten of het geluid wel uit de juiste boxen komt en niet te hard staat.

Fred Piek, foto Ronald Rietman
Fred Piek

Uiteindelijk zijn er een dertigtal luisteraars voor het voorprogramma, het duo Déjà. Desirée Simons (zang, gitaar, piano) uit Roermond en Julia Podolecki (zang, viool, mondharmonica, gitaar) uit Düsseldorf leerden elkaar kennen bij de opleiding Muziektherapie in Heerlen en maken al een jaar of negen samen muziek, maar vormen sinds vorig jaar pas serieus een duo. Ze hebben niet de minsten als muzikaal voorbeeld, afgaande op de twee covers die ze spelen, Scarborough Fair met fijne tweestemmige vocalen en een mooi uitgevoerde klassieker van Cash, Ring Of Fire, waarvan ik tot vandaag het idee had dat dat vooral mannen aansprak. Maar ook hun eigen werk mag er zijn, zoals Talisker Skye, genoemd naar de whisky die Julia in Schotland heeft geleerd te waarderen. Een vleugje folk, wat country, een snufje zydeco, dit damesduo klinkt veelbelovend.

Duo Déjà, foto Ronald Rietman
Duo Déjà

Een deel van de bezoekers vertrekt al voor het optreden van Fred Piek, hetgeen hem de schalkse opmerking ontlokt, "Ik had eigenlijk ook verplichtingen elders, maar ja..." Daarmee neemt hij de Limburgse bezoekers gelijk voor zich in en helemaal als hij wat liedjes uit de Fungustijd brengt, want die kennen ze hier, de platen staan nog thuis in de kast. Vaarwel Bruidjeschoon, Kaap'ren Varen en The White Hare (zijn vegetarische folkliedje, want de haas wordt immers nooit gevangen) worden natuurlijk meegezongen, Piek tovert De Wingerd deze middag gewoon even om in een Engelse (of Schotse) folkclub, "want ja, als die Engelsen toch uit Europa weggaan, moeten wij maar zorgen dat er iets voor ze is als ze straks hier op vakantie komen", zo grapt hij. Zijn stem blijkt in eerste instantie wat roestig, even is hij bang dat die het niet zal volhouden, maar een paar extra slokken water en een paar nummers verder zijn zijn vocalen weer krachtig als vanouds en kan hij gewoon alles zingen wat hij wil.

Tegenwoordig is Piek ook weer bezig met Amerikaanse folk, mede dankzij een oude bandopname van een trio waar hij ooit deel van uitmaakte. We horen onder meer Little Sparrow (dat hij via The Country Gentlemen leerde kennen) en Turn Turn Turn, hij was eigenlijk naar een ander nummer van The Byrds op zoek, maar kwam op Youtube vervolgens een versie van dit nummer tegen door Pete Seeger (die de oorspronkelijke psalm uit prediker op muziek zette) en Judy Collins. En natuurlijk staat hij even stil bij het overlijden van zijn leermeester Louis Debij begin dit jaar, als eerbetoon horen we het vrolijke Mary Martin, een nummer van het album De Drummer en De Zanger dat hij in 2010 samen met Debij opnam. Oude Maasweg van de Amazing Stroopwafels lijkt minder bekend onder de aanwezigen, maar Piek meldt er wel even bij dat volgend jaar het 40-jarig jubileum gevierd gaat worden en dan zal hij voor het eerst in lange tijd weer eens meespelen met deze groep.

Fred Piek, foto Ronald Rietman
Fred Piek

Tenslotte is er nog een heerlijk Schots blokje (wat klinkt dat accent van hem toch prachtig authentiek) met Farewell to Tarwathie en The Bonnie Ship The Diamond, allebei terug te vinden op het album Ballads (2015) en, omdat het publiek van treurige liedjes houdt, Soms Een Moment, een mooi indringend liedje over een man met alzheimer.

Na afloop kunnen we het nog even hebben over de muzikale helden van Fred Piek. Zijn gitaarspel is vooral een ondersteuning van zijn liedjes, zo vertelt hij, hij heeft vroeger klassiek les gehad en hoewel hij mensen als Martin Carthy, Davy Graham, Bert Jansch en John Renbourn zeer bewondert is hij hun stijl van spelen nooit gaan navolgen: "Dat vind ik heel mooi, maar ik zou het niet kunnen, je kunt me beter vragen naar voorbeelden voor mijn zang, dat was vooral Dick Gaughan, van hem heb ik dat Schots geleerd." En dan zijn er nog de onbekende helden, zo zag hij bijvoorbeeld op Cambridge Folk Festival een keer een oude zanger van een jaar of 80 "en dan is er eerst herrie, maar dan hoor je dat, raak je in een trance en wordt het helemaal stil."
Hoewel hij de 70 al nadert zit Piek nog vol plannen. Zo heeft hij een tijd terug bij een optreden in Gemert een paar nummers gespeeld op banjo, en heeft hij thuis ook een mountain dulcimer liggen, daarmee wil hij wat meer diversiteit in zijn liedjes laten horen "want meestal sta ik toch alleen op een podium en dan is dat wel prettig."

Deze middag was Sunday Folk & more in Sevenum even een Engelse folkclub, maar de organisatie heeft een brede smaak, dus komt er vanalles aan bod, country, singer-songwriters, Ierse en Schotse muziek, swingende cajun, maar ook een Fleetwood Mac coverband. Het programma voor dit seizoen:

4 november 2018 Allez Mama
9 december 2018 Fleetwood-Mac Tribute Band: The Rumours Project
20 januari 2019 SIMONS