Zondagmiddag trapte Naragonia in triovorm met Maarten Decombel het nieuwe GUO-seizoen af. Eerst is er de boeiende muzikale vertelling met fraaie bijdragen van gasten Reineke Van Hooreweghe en Sophie Janna als intermezzo in de korte wandeling rond kasteel Nemerlaer. Daarna volgt als kers op de taart een heerlijk concert in het Ketelhuis op het voormalig industrieel complex van de leerlooierij in Oisterwijk. Op deze bijzondere locaties wordt het, geheel onversterkt, een waar feest voor de oren.

Bij aankomst in Oisterwijk blijkt het weer perfect voor een fijne wandeling naar kasteel Nemerlaer. Het zonnetje schijnt, het is niet al te warm en er is het vooruitzicht van Naragonia dat tijdens een wandeling rond het kasteel de muzikale begeleiding gaat verzorgen bij een verhaal van Reineke Van Hooreweghe. Bovendien wordt samengewerkt met Sophie Janna (zowel solo actief als met folkduo The Lasses) en dat willen we graag meemaken.

Jos Creusen van concertorganisatie Groeten Uit Oisterwijk (GUO) geeft een korte uitleg vooraf, we gaan een stukje wandelen, dan is er een muzikaal intermezzo ("doe alsof het een klassiek concert is, ze spelen aan een stuk door, graag pas aan het einde klappen") en vervolgens wandelen we verder om in het kasteel nog een drankje te kunnen nemen.

Naragonia Trio tijdens het kasteelrondje Nemerlaer, foto Ronald Rietman
Naragonia Trio tijdens het kasteelrondje Nemerlaer

We lopen over een smal pad met schaduwrijke bomen langs een watertje dat geheel groen ziet van naar ik aanneem kikkerdril. Net voor een bruggetje horen we al wat klanken van harmonium (Maarten Decombel), viool (Pascale Rubens) en accordeon (Toon Van Mierlo), die, geheel onversterkt, zich mooi om elkaar heen vlechten in een fraaie melodie. Aan de andere kant van het watertje staan bankjes en de muzikanten worden geflankeerd door Reineke Van Hooreweghe met een verhalenboek in de hand en Sophie Janna die in een schriftje kijkt. We horen over vergeten Poortwachters, over een tijd dat alles wat leefde werd bemind en over Poorttaal. Een taal die iedereen begrijpt.

Reineke Van Hooreweghe, foto Ronald Rietman
Reineke Van Hooreweghe

De prachtige woorden zijn van Van Hooreweghe (ook tekstschrijfster van het mooie nummer Is Het Nog Ver van het Naragonia-album Silentski), die een heel fijne vertelstem heeft. Haar verhaal wordt omlijst door de sierlijke muzikale intermezzo's van Naragonia, aangevuld met de mooie heldere vocalen van Sophie Janna, die soms neuriet, dan weer een tekst zingt in een verzonnen taal, die soms toch bekend klinkt (later vertelt Van Mierlo dat hij iets gedaan heeft met Google Translate en Fries en zo de woorden heeft bedacht) en uiteindelijk een verstaanbare tekst.

Sophie Janna, foto Ronald Rietman
Sophie Janna

Van Hooreweghe neemt ons mee in een nieuw sprookje met voor iedereen herkenbare elementen van de moderne tijd, zoals schermen en scrollen, maar ook aloude menselijke thema's aansnijdt als twijfel, graaicultuur en begrip voor elkaar. Tegelijk geeft de muziek een extra laag aan de woorden, eerst van vrolijkheid, dan van twijfel en naderend onheil, gevolgd door klanken van hoop en liefde.

Onze weg vervolgend naar het kasteel praten we na, over de boeiende muziek, de fraaie zang en het verhaal dat je aan het denken zet en voor iedereen een eigen betekenis heeft gekregen, kortom een bijzondere voorstelling die je graag eenieder wilt aanraden. Mocht je de kans krijgen, mis die dan niet!

Maar de dag is nog niet voorbij, in het kasteel is er gelegenheid om een drankje te nemen (voor de liefhebber van speciaalbieren: het keldercafé heet niet voor niets De Twaalf Trappisten) en brengt Van Mierlo nog een deuntje ten gehore op zijn accordeon.

Toon Van Mierlo, foto Ronald Rietman
Toon Van Mierlo bij de Twaalf Trappisten

Ter afsluiting is er nog een luisterconcert van Naragonia Trio in het Ketelhuis van de voormalige leerlooierij in Oisterwijk. Opnieuw onversterkt spelen ze tegen een achtergrond van (bier-)vaten in het mooie licht van de zon die door de ramen schijnt. Dat levert ook warmte op die sommige instrumenten niet zo prettig vinden, maar het wordt volop genieten van knappe instrumentalen en nog mooiere liedjes. Decombel levert dit keer met gitaar fijne ritmes onder de heerlijke viool of accordeon van Rubens en de ijzersterke partijen van Van Mierlo op diverse doedelzakken of accordeons.

Naragonia Trio, foto Ronald Rietman
Naragonia Trio in het Ketelhuis

Er is een goede interactie met het aandachtige publiek, dat af en toe ook een vraag heeft. Waarom hij verschillende trekzakken bij zich heeft en of ze het niet saai vinden om een luisterconcert te spelen en niet voor dansers. Ze nemen alle tijd om te antwoorden, leggen uit hoe het met de diverse stemmingen zit van de accordeons en hoe een diatonische accordeon werkt, dat een luisterconcert inderdaad wel anders is dan een bal, maar tegelijk ook heel fijn is om te doen. En dat komt omdat ze vrijer zijn om te spelen wat ze willen, er hoeft geen strak ritme te zijn voor een bepaalde dans. Dus horen we wondermooie melodieën, en ja het blijven de bekende walsen of jigs of welke dans ze verder ook maar op het repertoire hebben, maar tegelijk kunnen de muzikanten naar hartelust hun instrumenten laten spreken in subtiele wendingen of fijne intermezzo's die gretig door het aandachtige publiek worden opgezogen en gewaardeerd. Een staande ovatie is dan ook het logische gevolg van deze fraaie luisterdag.

Na afloop worden bezoekers die dat willen uitgenodigd voor een kleine rondleiding met uitleg bij de stoommachine in het gebouw, waarna iedereen met een hoofd vol mooie muziek, boeiende verhalen en fijne herinneringen huiswaarts gaat.

In het nieuwe concertseizoen bij Groeten uit Oisterwijk (GUO) staat ons overigens nog nog veel meer fraais te wachten. Niet alleen liefhebbers van folk komen aan hun trekken, maar dit keer zijn er ook singer-songwriters geboekt en dat zijn zeker niet de minsten, hieronder het volledige programma in seizoen 2023-2024:

8 okt - 15:00 - Tiliander - Laïs (België - folk/world)
29 okt - 13:00 Joodse Begraafplaats / 15:00 Ketelhuis Project GRO(et)EN Uit Oisterwijk met Rondleiding Joodse Begraafplaats / full concert Sophia Ammann (België / Canada - siso-writer/Leonard Cohen-vertolkster)
18 nov - 20:30 - Tiliander Dayna Kurtz & Robert Mache (USA - Americana)
10 dec - 15:00 - Tiliander Gryphon (UK - progfolk)
28 jan - 15:00 - Ketelhuis trio John Blek (Ierland - siso-writer met strijkers)