Comas imponeert in 't Folk: nog sneller dan Kila

Afgelopen weekeinde was het Iers wat de klok sloeg in 't Folk in Dranouter. Er waren workshops en ook enkele concerten, zoals zaterdagavond van Helen Flaherty / Gerry Murray / Guy Roelofs en COMAS. Volgens Stefan van www.folkroddels.be bewees Helen nog maar eens wat een goede zangeres ze is, en vooral, hoeveel warmte ze kan brengen in een zaal. Maar de helden van de avond waren toch wel Comas, vindt Stefan. Hij wordt daarin bijgevallen door Stijn Vandenberghe die op zijn site www.nvfolk.tk een recensie schrijft. Daar zullen wij wat uit citeren. Stefan heeft op zijn site nogal wat fraaie foto's geplaatst en ook nog de volgende alinea:

… Sinds Dranouter is Comas zo mogelijk nog gegroeid. Voor mijn part is deze groep pure wereldklasse, en laat gevestigde waarden als SOLAS ver achter zich. Zowel qua compositie (vaak eigen nummers) als qua speelstijl (virtuoos, gigantisch snel, maar toch vol gevoel). Hun cd is nog niet voor de eerste maanden. Zoals het er nu uit ziet zal hij rond maart uitkomen…

En Stijn Vandenberghe op www.nvfolk.tk:
…Omwille van geen tijdsdruk, zoals je dat wel hebt in de tijdsloten die festivals tegenwoordig moeten aanbieden, werd er al eens meer een pauze tussen de liedjes gelaten of voor een tragere song gekozen. Daithi Rhua en Helen Flaherty zaten in het publiek en moesten er dus aan geloven om de groep losweg vanuit het publiek te vervoegen…

…Voor wie de maat 25/8 nog niet kende: deze groep speelt ze. (…) deze groep mag internationaal aanschuiven naast grootheden als FLOOK of DERVISH op de heel goede gedreven momenten. Rachel reel kennen we dan van bij een tragere KILA. Je leest het goed: KILA speelt trager. De groep is ook hechter en meer groep geworden sinds Dranouter…

…Eén voor één krijgen de groepsleden eens de kans te soleren en mij viel in de loop van de avond een heel sterk haast Roemeens-zigeunerpasage op met waanzinnig veel gekke toonsprongen in halve noten en begeleidt op derabouka. Echt uitfreaken in hun vak, dat is hetgeen wat deze beroeps doen. Soms zelfs op het genante af destructief maar dan wel in de positieve zin. Even vermelden dat nadien praktisch niemand meer het lef of de zin had zijn instrument boven te halen. Je zou voor minder…