Avontuurlijke
flamenco

Wie valt voor de compas en duende is bij Teye aan het goede adres. Maar ook voor het minder geoefende flamenco-oor is zijn nieuwe album te genieten door de avontuurlijke aanpak. Zijn FlamencObsessionArt verveelt geen moment.

De in Friesland geboren Teye Wijnterp (47) kwam via de Noord-Nederlandse rock 'n rollscene terecht in Zuid-Spanje en uiteindelijk in Austin Texas, waar hij met z'n flamenco-gitaar en z'n flamenco-dansende echtgenote Belén Oliva met succes aan de weg timmert. Op z'n achttiende trekt Teye naar Londen om het in de rock 'n roll te gaan maken. Een paar jaar later verhuist hij naar Groningen waar hij opvalt met zijn powerrocktrio Teye's Mess Express. Hij studeert er aan het conservatorium waar hij in aanraking komt met de Spaanse gitaar en de flamenco, de zigeunermuziek uit het Spaanse zuiden. Teye komt zelf uiteindelijk ook in Zuid-Spanje terecht alwaar hij niet alleen de échte flamenco, maar ook zijn vrouw Belén leert kennen. De rocker Teye, compeet met kuif, wordt door de Spanjaarden omarmd als El Gitano Punky, de punkzigeuner.

Vanaf 1995 wonen Teye en Belén definitief in Amerika. In Austin, Texas. Eerst begeleidt Teye enkele jaren de bekende singer/songwriter Joe Ely en is te horen op diens albums Letter to Laredo, Twistin'in the Wind en Live at Antone's. Ook speelt hij live met artiesten als Bruce Springsteen, Dwight Yoakam en Lyle Lovett. Met zijn vrouw richt hij Teye & Viva el Flamenco op. In die periode verdeelt hij zijn tijd tussen zijn eigen groep en de band van Joe Ely. Maar dat wordt te druk en vanaf 2000 richt Teye zich volledig op flamenco. Hij staat met zijn band zo'n vier keer per week op de planken. Danseres Belén is ook tijdens die optredens zijn vaste partner. Teye en Belén werken vooral met losvaste begeleiders. Een keer per jaar keert hij nog terug naar Nederland en natuurlijk naar Spanje om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen in de flamenco. Na de albums Viva El Flamenco en El Gitano Punky is er nu het derde: FlamencObsessionArt. Het album komt uit onder de naam Teye & Belén.

Het album is op en top flamenco. Teye put uit de oude zigeunermelodieën en -ritmes uit Spanje. Maar hij voegt ook een fikse dosis spanning toe met bijvoorbeeld noordafrikanse ritmes en Arabische zang door Mohammed Firoozi, zoals in het nummer Tango Carlini. In een opwindende uptempo sound vol herhalende thema's, grijpt Teye zelf daarin bovendien naar de oud.

Het album zit vol fascinerende felle maar ook complexe muziek. Een enkele keer klinkt een overbekend thema als Rio Ancho (Juan Romano, Risenberg Trio, Paco de Lucia), maar dat wordt dan weer op z'n Teye's gekneed. Alles wordt gebracht met een intensiteit waar de emotie vanaf spettert. Gelukkig weet Teye ook rust in te bouwen, zoals met zijn subtiele snarenspel in Punta y Tacón en in Mar Enemigo.

Teye omringt zich met grote talenten, als violist Eric Hokkanen (als Amerikaanse Fin enkele jaren professor aan de Sybelius academie in Helsinki) die zijn fiddle ontroerend laat janken en krijsen in het titelnummer. En zo is er de 21-jarige zangeres Remedios Castro, die in Mar Enemigo zingt als een door het leven getekende volwassen vrouw.

Inventief en knap is de rol van de percussie. Natuurlijk hoor je gereld de danspasjes van Belén Oliva. Maar inventiever wordt het als een eenvoudige triangel het geluid van tegen elkaar tikkende hoefijzers suggereert. Grappig is hoe paardengetrappel waarmee Caballo Nuevo, Campo Viejo begint, overgaat in palmas-handklap. Het dichtst bij de originele flamenco blijft Verte no Oíte ni met zang van Jorge de Juan-Aracil en een flink aandeel voor castagnetten, shakers en palmas.

Opvallend detail: Op 'FlamencObsesionArte' staat een onderwater-videoclip, geschoten door het team van Jacques Cousteau op de Virgin Islands.

Henk - Waardering 8,5