Naragonia - Carabel

Naragonia - Carabel - Appel Rekords APR 1320

Wie van de verfijnde zwierige muziek van Naragonia houdt kan gerust hun jongste schijf Carabel aanschaffen. Het duo klinkt, zoals we inmiddels van ze gewend zijn, intiem, maar ook sprankelend en etaleert mooie arrangementen, kortom lekker vertrouwd. Naragonia bestaat uit Pascale Rubens (diatonische accordeon, viool en zang) en Toon van Mierlo (doedelzakken, klarinet, saxofoons, diatonisch accordeon en low whistle). Beiden zijn ook bekend van andere groepen, Pascale o.a. van Musaraigne en Griff, Toon bracht vorig jaar nog albums uit met EmBRUN en Hot Griselda. Net als op de vorige twee schijfjes (waarvan de laatste, Janneke Tarzan, al bijna drie jaar geleden verscheen) wordt Naragonia ook weer ondersteund door gastmuzikanten, dit keer zijn dat Maarten Decombel (mandola, gitaar), Grégory Jolivet (draailier), Jokke Schreurs (gitaar), Philip Masure (gitaar) en Walter Mertens (marimba).

In 2003 werd het duo Naragonia gevormd op het Portugese festival Andanças. Korte broek, sandalen en verliefd, zo schrijven Toon en Pascale in hun voorwoordje in de inlay. In 2006 verscheen hun debuut Tandem, inmiddels zijn ze getrouwd en is hun derde kindje op komst, het maakte de opnamen van Carabel wat chaotischer maar gelukkig sprongen ouders in om op de twee kleintjes te passen, die op deze schijf een prominente rol spelen. Ze leverden inspiratie, hun stemmetjes zijn hier en daar te horen en ze krijgen allebei een eigen muzikaal eerbetoon. Charlotte is een fijn wiegenliedje met getokkel op viool en een subtiele klarinet die zich door de accordeon weeft, terwijl Louis een vrolijke wals op accordeon en doedelzak is geworden die in een intermezzo even lekker jazzy uitwaaiert op gitaar (Schreurs). Louis (de oudste, die op een fotootje al zijn uiterste best doet op een doedelzak, terwijl de kleinere Charlotte op het kiekje ernaast nog ietwat nadenkend een accordeonnetje vasthoudt) vormt, zo klein als ie is, een grote inspiratiebron, zo blijkt uit de bijschriften van onder meer het walsje Samen Op De Tractor (met mandola) en de polka Couleur Canard. En dan zijn er nog een stel muzikanten die door Naragonia geëerd worden. Het met warme stem ontspannen door Pascale Rubens gezongen Tout Le Temps (met jazzy marimba) is opgedragen aan alle muzikanten met kinderen, maar er zijn melodieën in het bijzonder voor vrienden. Jowan Merckx van o.a. Amorroma krijgt een naar hem vernoemd wijsje in Voor Ton en Heidrun / Jowan's (met draailier), de Nederlanders Kaspar Laval en Stijn van Beek, met wie Toon van Mierlo samenspeelt in Hot Griselda, en de groep Fernhill uit Wales worden vereeuwigd in een set jigs (Kaspar en Stijn / The Griselda's / The Chocolate Bomb), die heel toepasselijk met een vrolijk sprankelende fluit op Keltische leest beginnen om via doedelzak weer naar fluit terug te gaan, aan elkaar gebreid door de gitaar van Masure. Tenslotte krijgen doedelzakbouwster Olle Geris en draailierspeler Grégory Jolivet een eerbetoon in de bourrée Olle's Atelier / Vive Greg, uiteraard spelen die instrumenten ook de hoofdrol en neemt Jolivet hier zelf de draailier ter hand.

Dat Naragonia een populair duo is geworden bij dansers is niet verwonderlijk, ook op Carabel laten ze weer die heerlijk verfijnde klanken horen, waarbij je je graag in de armen van een geliefd persoon nestelt. Tegelijk zorgen de sprankelende en gevarieerde melodieën ervoor dat ook de luisteraar dit schijfje graag in de cd-speler legt.

PS Morgen (4 juni 2010) is in Utrecht het voorlopig laatste optreden van Naragonia, aangezien de gezinsuitbreiding over 6 weken verwacht wordt. De muziek is uiteraard ook via internet te bestellen. Meer info vind je op: www.naragonia.com.