Mary Gauthier - The Foundling
Mary Gauthier - The Foundling - Proper Records

Muziek maken is voor de eigenzinnige singer-songwriter Mary Gauthier een eerste levensbehoefte.  Wie al langer bekend is met haar werk, weet dat het hier geen gezellige achtergrondmuziekjes betreft. Mary’s liedjes worden gekenmerkt door een doorleefde en rauwe kwaliteit, een eerlijkheid en authenticiteit waarop niet iedereen zit te wachten. Wel zijn Mary's liedjes zo gelaagd dat de luisteraar tot op zekere hoogte zelf kan bepalen in hoeverre hij of zij zich erdoor wil laten raken. Dit is ook het geval bij de liedjes op The Foundling, haar nieuwste cd. Wie alleen oppervlakkig luistert hoort een sfeervol en melodieus muzikaal geheel, dat een opvallende rust uitstraalt. Wie de moeite neemt echt te luisteren zal diep onder de indruk zijn van The Foundling. In dit conceptalbum beschrijft Mary via een cyclus van liedjes haar getroubleerde geschiedenis en de manier waarop zij daarmee uiteindelijk in het reine kwam. Met terugwerkende kracht lijkt al haar voorgaande werk vooruit te wijzen naar deze zowel persoonlijke als muzikale mijlpaal in het leven van Mary Gauthier.

Kort na haar geboorte werd Mary te vondeling gelegd bij een weeshuis in New Orleans. In haar eerste levensjaar werd zij geadopteerd. Toch bleef ze zich haar leven lang ontheemd, rusteloos en ongewenst voelen, ‘a foundling tattooed by fate’. Hart van het album is het muzikale verslag van Mary’s telefoongesprek met haar biologische moeder, die ze na vijfenveertig jaar heeft weten te traceren. In dit nummer wordt pijnlijk duidelijk dat er geen sprake zal zijn van een door Mary gewenst weerzien. ‘You say I’m a secret nobody knows and you can’t talk about it now’. Het contrast tussen muziek en boodschap is groot, maar daarmee des te meer indrukwekkend. Een onderwerp als dit neigt al snel naar sentimentaliteit en ongewild voyeurisme, maar Mary wist dit te omzeilen door haar rustige, haast onderkoelde manier van zingen. Het lijkt erop dat Mary haar verhaal eerst in stilte verwerkt heeft voor het met de rest van de wereld te delen, waardoor de emoties indirect en enigszins behapbaar zijn voor de onvoorbereide luisteraar.

Een zeer mooie plaat waar de urgentie vanaf druipt.

Arianne Knegt