mariusz - ik sjong foar dy
Mariusz – Ik sjong foar dy - ISBN 978-90-79180-19-6  www.mariusz.nl

Alweer een tijdje geleden verscheen de bundel Ik sjong  foar dy, teksten van zanger/pianist/gitarist Marius de Boer. Marius de Boer trekt sinds enige tijd weer met een aantal muzikanten op: Mariusz & de Muzikanten. Samen spelen ze Friese pop/rock met opvallende Friestalige teksten. Eerder was Marius de Boer frontman van de groep Reboelje, een van de bekendste groepen die de Friese popscene heeft voortgebracht.
De bundel Ik sjong foar dy bevat een overzicht van de vijftig meest opmerkelijke teksten die Marius de Boer in de loop der jaren geschreven heeft. Het kan niet anders dan dat daar nogal wat liedteksten van Reboelje tussen zitten. Marius de Boer stond aan het eind van de jaren tachtig aan de wieg van deze groep. Toen hij in 2003 besloot de groep te verlaten, bleek dat vertrek ook het einde van Reboelje te zijn.

Uit de teksten leer je de man achter de liederen kennen. Eerst introvert en in zichzelf gekeerd, later meer een man die om zich heen kijkt en zich laat verwonderen door de wereld om hem heen.
Een man ook die vaak nogal breed van stof is. Neem bijvoorbeeld het lied Ingelận van het eerste Reboelje-album Skepper fan de skepper uit 1989. De tekst, over geloof in hemel, hel en duivel, oogt niet echt als een liedtekst, hoewel er bij beluistering een mooi ritme in zit. Liederen kunnen soms ook tekstueel een onverwachte wending aannemen, zoals Swimmer van het onvolprezen album Medusa uit 1994.
Een hoogtepunt in het repertoire van Reboelje vind ik nog altijd het lied Tunnel fan it ljocht.  Een prachtige tekst waarin verondersteld wordt dat de tunnel van het licht niet het voorportaal van de dood is, maar meer een bevrijding van de dagelijkse sleur op aarde. Het is echter moeilijk om de woorden los te koppelen van de broeierige, theatrale klanken van de band. Samen tekenden ze voor  een van de hoogtepunten in de Friestalige muziek.
Naast het werk van Reboelje zijn er ook recente teksten opgenomen, zoals Ik sjong foar dy, de tekst waaraan het boek zijn titel ontleent. Het lied werd onlangs uitgebracht door Mariusz & de Muzikanten, het nieuwe samenwerkingsverband van Marius de Boer en Rogier Trampe (gitaren, zang), Peter Hartmann (basgitaar) en Ruben Soer (drums, zang). Inmiddels is er alweer een vierde single verschenen, het maar liefst acht minuten durende It is net oan my. Wanneer er een nieuw album gaat verschijnen, is vooreerst nog onduidelijk.

Met Ik sjong foar dy heeft Marius de Boer een mooie bloemlezing van zijn beste leksten op papier toevertrouwd. Aangezien het boek prachtige mystieke illustraties bevat en fraai is vormgegeven, is dit een uitgave waar de liefhebber van tekst en muziek niet omheen kan. Mits men de Friese taal tot op zekere hoogte beheerst, natuurlijk.