soetkin collier - reiseiland
Soetkin Collier - Reiseiland - Appel Rekords APR 1340 / www.denappel.be

Hoewel de boom van de Belgische folk alweer een tijdje achter ons ligt, worden er bij onze zuiderburen gelukkig nog steeds sterke albums gemaakt. Kon u een tijdje geleden op deze site al lezen over het nieuwe album van Tref, nu is er ook Reiseiland, het sterke tweede album van Soetkin Collier. Zij is natuurlijk geen onbekende in het Belgische muziekwereldje. Zo stond ze aan de wieg van zowel Laïs als Ambrozijn, was jarenlang een vaste waarde in Urban Trad, zingt met Véronica Codesal in Viva Niñas en heeft ook nog tijd om met haar eigen kwartet aan de weg te timmeren.

In 2007 verscheen haar eerste album Nocturne. Het nieuwe album Reiseiland kan bij een eerste beluistering als een logisch vervolg op dit album worden beschouwd, maar daar doe je dit nieuwe album te kort mee. Het oorspronkelijke trio van Soetkin Collier, Tom Theuns en Didier François is uitstekend op elkaar ingespeeld, maar de komst van Sophie Cavez is een belangrijke stap vooruit. Haar spel op de diatonische accordeon laat zich prachtig samenvoegen met de mystieke klanken van de nyckelharpa van Didier François. Het album krijgt daardoor instrumentaal een meer lichtvoetig karakter dan zijn voorganger zonder aan diepgang in te boeten.

Het bezoek aan het eiland Fårö in de Oostzee was de inspiratiebron voor dit album. Fårö betekent letterlijk ‘reiseiland’.  Daar, in de rauwe, schrale natuur van het kale en vaak door stormen geteisterde landschap werden de kiemen gelegd voor de teksten en de muziek.
Tekstueel valt er veel te genieten op Reiseiland. Sferische liedjes over de zee, de seizoenen, regen, sterren en kometen, liefde, troost, verlangen en verlossing komen voorbij. Een lied als Terwijl de dood op me wacht, instrumentaal misschien wel het vrolijkste lied van het album, komt me rauw op het dak wanneer ik het voor het eerst beluister op weg naar het afscheid van een goede vriend. Maar die stemming verandert snel wanneer het prachtige Vier seizoenen voorbij komt. Het  majestueuze  IJsweiden, een lied over ontberingen op zee, laat zich als een perfecte folksong beluisteren.
Het grootste deel van de liedjes is geschreven door Collier, samen met gitarist Tom Theuns. In de loop der jaren is dit tweetal uitgegroeid tot perfecte partners. Theuns slaagt er in om zijn talent, dat gelukkig nog steeds zijn ruwe randjes kent, in dienst van het geheel te stellen.

Soetkin Collier heeft met Reiseiland een prachtig album afgeleverd. Ik verwacht dan ook dat Reiseiland aan het eind van het jaar in diverse lijstjes zal opduiken. Ik hoop tevens dat het album een springplank kan zijn naar wat meer bekendheid in ons land voor deze opmerkelijke Vlaamse zangeres en haar uitstekende muzikanten.