bluegrass boogiemen - live at cafe de stad
Bluegrass Boogiemen - Live at Cafe de Stad - Vandiver Records i.s.m. Café de Stad Records

Even een korte inleiding voor wie de Bluegrass Boogiemen nog niet kent (al wordt  dat langzaamaan steeds onwaarschijnlijker, want de band tourt stad en land af en met steeds groter succes): het betreft hier een Nederlandse band die zich toelegt op het rijke Amerikaanse bluegrassrepertoire, en die de afgelopen jaren een geweldige live-reputatie heeft opgebouwd. Hoewel de Bluegrass Boogiemen vaak genoeg bewezen hebben eigen nummers te kunnen schrijven die feilloos in het genre passen, beperkten ze zich voor hun nieuwe album Live at cafe De Stad tot een achttiental rake covers. Daarvoor zijn zij diep in de geschiedenis gedoken, want, al prijken op de cd maar liefst vijf Bill Monroe-titels en een mooie Stanley Brothers-song, het zijn niet specifiek de meest bekende en grootste hits die zij in hun set hebben opgenomen, zodat er voor de gemiddelde luisteraar meer dan genoeg te ontdekken valt.

De band is erin geslaagd de dynamiek en de opwindende vibe van een live concert op plaat te vangen. Het concert, en daarmee de cd, is georganiseerd ter gelegenheid van het twaalfeneenhalfjarig bestaan van Café de Stad, een muziekminnende kroeg in Utrecht waar de Boogiemen al vaker hun kunsten ten gehore brachten. De enkele gemiste noot doet er in dit verband helemaal niet meer toe; sterker nog: het benadrukt juist het vakmanschap, omdat de luisteraar zich daardoor des te meer realiseert dat de band geweldig speelt, het repertoire helemaal in de vingers heeft, en de luisteraar geen moment het gevoel geeft dat de heren een toneelspel staan op te voeren. De liefde voor het repertoire, het spelplezier, evenals het historisch besef van genre en herkomst, sijpelt door alles heen.

Op de cd doen een aantal gastmuzikanten mee, die zeker niet onvermeld mogen blijven. Jolanda Peters heeft ‘de mooiste countrystem van Nederland’, zo vermeldt het smaakvolle artwork, en dat zou zomaar waar kunnen zijn. Verder zijn van de (vrolijke) partij Maurits Westerik, die de ver-bluegrass-te Dylan-cover I want you ten beste geeft, Spijk Groenendijk zingt Wichita Lineman en geen Bluegrass Boogiemen album is compleet zonder de sfeervolle en virtuoze vioolklanken van Joost van Es. Kortom, een cd die je doet uitzien naar het eerstvolgende live concert van de Bluegrass Boogiemen, om deel uit te kunnen maken van het feest.

Aart Schoevers: contrabas, zang
Arnold Lasseur: mandoline, viool, zang
Bart van Strien: banjo, mondharmonica, viool, zang