treetop flyers - the mountain moves
Treetop Flyers - The Mountain Moves - Loose Music VJCD209 / DGR

De naam van de band zal een belletje doen rinkelen bij wie thuis is in het werk van de leden van CSNY. Treetop Flyers heeft zichzelf vernoemd naar een song van Stephen Stills en in de opvallende zang van Reid Morrison is het geluid van Neil Young niet ver weg, al doet het ook aan Simply Red denken. Hoewel de in 2009 opgerichte band uit Londen komt en slechts een Amerikaan herbergt (drummer Tomer Danan), laten ze op hun album The Mountain Moves geen Brits geluid, maar juist de klassieke West Coast sound weerklinken.

Ze komen uit west Londen, waar alle vijf de bandleden van Treetop Flyers speelden in verschillende lokale bands en optredens bezochten van onder meer Adele, Laura Marling, Mumford and Sons of Noah and the Whale. Toch kozen ze niet voor Britse (new) folk, maar lieten zich inspireren door de Amerikaanse westkust en de muziek daarvandaan uit de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw. In 2011 wonnen ze met hun muziek de Emerging Talent Competition op het grote Glastonbury Festival en na een paar ep's is The Mountain Moves het eerste volledige album van Treetop Flyers, dat bestaat uit: Reid Morrison (zang, gitaar), Sam Beer (gitaar, zang), Laurie Sherman (gitaar), Matthew Starritt (bas, zang) en Tomer Danan (drums, zang). Het geluid van Treetop Flyers is warm en ontspannen rootsy, met hier en daar ruimte voor een gevoelvolle ballad, waarbij Haunted House net wat dwingender overkomt en met het akoestische Is It All Worth It krijgt de plaat een lekker folky einde.

Over het geheel genomen is The Mountain Moves vooral een fijne toegankelijke plaat die gemakkelijk wegluistert. Wie van de samenzang van CSNY of het ontspannen geluid van Fleetwood Mac houdt kan gerust eens een gok wagen op Treetop Flyers. Dat kan binnenkort zelfs live, in mei komen ze naar Nederland.

Tourdata mei 2013:
20 mei Ribs & Blues Festival, Raalte
20 mei Muziek en Danscafé Merleyn, Nijmegen