krista detor - flat earth diary
Krista Detor - Flat Earth Diary - Tightrope Records

Flat Earth Diary verschijnt in april in The UK. Dezelfde periode waarin ook een aantal concerten van Krista Detor zijn voorzien. Nederland wordt ook in die periode aangedaan. De cd is hier alvast verkrijgbaar. Leuk een dergelijke uitzonderingspositie. Zelf heb ik dit album relatief laat beluisterd. Meningen gonsden al over internet voordat ik iets had gehoord. Het verschijnen van een nieuw album van La Detor gaat nu eenmaal niet ongemerkt voorbij. Uiteenlopende meningen, uitgedrukt zowel in superlatieven als gematigde gereserveerdheid. Na beluistering kan ik mij deze verschillende opinies voorstellen. Het album laat zich niet gemakkelijk wegluisteren. Sterker, het kan bij eerste luisterbeurten zelfs een gevoel van onbehagen geven, of in geval van gespannen verwachtingen, zelfs teleurstelling. Toch wil ik mijn muziekvrienden oproepen Flat Earth Diary andermaal aan een luisterproef te onderwerpen, want al zijn ongemakkelijkheid ten spijt het album heeft groeipotentieel.

Zelf vind ik dat de kracht van Krista’s werk schuilt in de productionele eenvoud, zoals die zich laat beluisteren in het werkelijk voortreffelijke Just Because. Wellicht een suggestie om beluistering bij dat nummer te beginnen. Dit soort nummers alleen al rechtvaardigen waarom zij een respectabele positie verdient tussen vergelijkbare eigentijdse singer songwriters. Het ingetogen Marietta is overigens van dezelfde uitzonderlijke klasse. Krijg de indruk dat Krista een experimentele onderzoekende geest is, en dat haar sterkste album nog wel eens in het verschiet kon liggen. Ze probeert nieuwe stijlvormen uit. Burning Bridges is the price I’ll have to pay. Zonder risico’s kom je weinig stappen verder, en met Flat Earth Diary maakt ze aanzienlijke stappen binnen een natuurlijk groeiproces. Bridges is een nummer dat ook live prima uit de voeten gaat komen. Joe Crookston – een singer songwriter, wiens bekendheid schoorvoetend aan waarde toeneemt – verleent harmonieuze samenzang in het enigszins kerkelijk aandoende Always Somewhere. En zo dienen zich nog een aantal gastrolletjes aan. Wanneer je dan bent aanbeland bij een meer uitgelaten Hear That dan weet je het zeker. Krista Detor heeft wederom een uitstekende plaat afgeleverd. Eentje waarbij de aanhoudende luisteraar wint. Zet je oren aan het werk, en zoek de eenvoud in haar door de piano gedreven muziek. Het mooiste nummer wordt bewaard voor het laatst. Een terechte bonus.