marcel smit - mear muzyk
Marcel Smit - Mear muzyk - eigen beheer / www.marcelsmit.nu

Het was Gurbe Douwstra die in 2008 Friesland liet kennis maken met Marcel Smit. Douwstra draaide Smits Goudsjeblom als eerste in zijn radioprogramma Radio Froskepôle. Toen is de muzikale carrière langzaamaan gaan lopen. Een paar jaar later volgde een eerste cd, Muzyk. Het aantal optredens groeide gestaag en Marcel Smit werd zowaar een bekende Fries. Helemaal toen hij, met Gerbrich van Dekken, een gevoelige snaar bij veel Friezen raakte met de ballade In part fan dy. Dit lied stootte vorig jaar in een keer  door naar de top tien van de Fryske Top 100. Ik gok dat dit prachtige lied dit jaar wel eens dé kanshebber voor de nummer één-positie kan zijn. Fryslân zal het op oudejaarsdag weten.

Marcel Smit, afkomstig uit de Friese Wâlden, is een jongen van het volk. Hij geniet met volle teugen van de gewone dingen in het leven. Een deel van de liedjes op zijn nieuwe, tweede album Mear Muzyk zijn daar een getuigenis van. Liedjes over verliefdheid (Leafdesferske) , de verknochtheid van je geboortegrond (Fryslân) worden afgewisseld met amusante gekkigheid, zoals Tattoo Fries en Omstekeard. Het laatste nummer werd het afgelopen jaar al heel regelmatig in een live-versie op Omrop Fryslân gedraaid.  Maar Marcel weet dat er onvermijdelijk ook donkere dagen op je pad komen. Meer beschouwend zijn nummers als Myn foarbyld en It libben. De gevoelige ballade In part fan dy is het perfecte voorbeeld van de donkere kant van het leven. Een mooie tekst over afscheid nemen van een geliefde. Het is de schitterende samenzang met Gerbrich van Dekken en de muzikale omlijsting van Peter van de Zwaag op piano en Hubert Heeringa op sopraansaxofoon die dit lied zo bijzonder maakt. Tekstueel bewandelt Smit een enkele keer platgetreden paden, maar de pakkende melodieën vergoeden veel, zo niet alles.

Muzikaal is er op dit album kosten noch moeite gespaard. Marcel wordt doorsnee genomen begeleid door De Hiele Hannel, al weer heel wat jaartjes bestaande uit Wander van Duin (akoestische gitaar, mandoline en banjo) en Wilt Dijk (contrabas en elektrische bas). Op Mear Muzyk wordt dit trio bijgestaan door een trits van gastmuzikanten, waaronder bekende namen als Peter van der Zwaag, Hubert Heeringa en Christiaan van Hemert (viool, bandoneon). Voor de achtergrondzang werden gerenommeerde zangeressen als Carin Seegers, Elly May en Agnes Sambrink naar de RDS studio van Rein Zwerver in Sneek gehaald.

Het heeft even geduurd, Marcel Smit was toch ruim twee jaar bezig met dit project, maar met Mear Muzyk zijn de hooggespannen verwachtingen die een tweede album altijd met zich meebrengt, moeiteloos ingelost. Wat jammer vind ik het vrij sobere verpakking van het album. Het hoesje had ik graag wat uitnodigender gezien. Maar voor de rest kan ik alleen maar spreken van een regelrechte Friestalige aanrader!