djessou mory kante - river strings
Djessou Mory Kanté - River Strings - Sterns Africa

Zestig minuten duurt deze plaat. Een bruisende energieke plaat. Instrumentaal. Hij is traditioneel geworteld, maar uiterst modern qua gitaarspel en arrangementen. De nummers worden afwisselend akoestisch dan wel elektrisch uitgevoerd. Een plaat die geschoond is van missers. River Strings boeit over de hele lengte. Djessou Mory Kanté komt uit een muzikale familie. Hij had zich al een reputatie verworven door als gitarist op de voorgrond te treden voor vermaarde zangers als Salif Keita en Sekouba Bambino (diens The Griot’s Craft is daarbij zeer aanbevelenswaardig). Nu trekt hij de kar zelf. Sinds de dood van zijn oudere broer in 2011 zet houdt hij de familietraditie in leven. Wanneer je nieuwsgierig bent naar de geschiedenis van Kante’s familie ga dan op zoek naar Les Ambassadeurs Du Motel De Bamako. Zelf ben ik enorm onder de indruk van Kante’s specifieke geluid. Zijn gitaarspel wijkt enorm af van Amerikaanse Bluesartiesten, maar weet desalniettemin enorm te fascineren. De gedrevenheid is duizelingwekkend. Dusdanig, dat ik van harte een lans breek voor dit pure Afrikaanse product.

Eerlijkheidshalve vermeld ik erbij dat niet iedere AFRICANA plaat mijn interesse heeft, maar River Strings blijft basaal over de hele lijn waardoor ik niet het overzicht verlies. Geen overdaad aan ritmes, maar vooral subtiliteit vind je terug. De sfeer van de hoes vertaalt zich terug in de muziek; wijds, overzichtelijk, ja zelfs als rustgevend. Een plaat die ontegenzeggelijk sterk vertegenwoordigd is door de Afrikaanse instrumenten naast gitaren, bas en drums. Instrumenten die onderling communiceren en elkaar aanvullen, maar niet over elkaar buitelen. Normaliter luister ik naar platen waarbij de vocalist centraal staat, heb zang op deze plaat echter geen moment gemist. Opgenomen in mei 2012 te Bamako, Mali en in februari van 2014 gemixt in de studio’s te Weymouth te Groot Brittannië.

Release: 13 oktober 2014