diana jones - live in concert
Diana Jones - Live In Concert - Lucky Dice (www.luckydice.nl)

De Amerikaanse singer-songwriter Diana Jones hoort thuis in het rijtje Gillian Welch, Alison Krauss en Iris DeMent. Dames met een eigen, direct herkenbaar stemgeluid, die prachtige liedjes weten te vertolken. Speciaal voor haar tour in oktober brengt Jones de cd Live in Concert uit, alleen verkrijgbaar bij concerten en bij Lucky Dice. In afwachting van een volgende plaat is het alvast volop genieten van die indringende heldere altstem waarmee ze vol passie mooie, intense of droevige verhalen vertolkt.

De opnames van Live In Concert zijn door de jaren heen gemaakt in Nederland, Ierland en Engeland. Toch hoor je weinig verschil qua geluid (waarschijnlijk als gevolg van het masteren van de opnamen). In 2008 speelde Beau Stapleton met haar mee bij haar eerste optreden in Vredenburg in Utrecht, zijn zang en mandoline of tenorgitaar zijn op enkele nummers van deze plaat te horen, verder zijn er enkel de krachtige vocalen en gitaar van Diana Jones.

In de loop der tijd heeft Jones al een paar ‘klassiekers’ gemaakt, Willow Tree, Appalachia, All My Money On You, Pony (over een Indiaans meisje dat bijna honderd jaar geleden werd gedwongen om haar eigen cultuur en geloof op te geven) en Henry Russell’s Last Words (de brief die een mijnwerker in zijn laatste uren aan zijn vrouw schreef) zijn er een paar van. Die zijn afkomstig van My Remembrance Of You (2006) en Better Times Will Come (2009). Daarnaast komen een paar stukken van High Atmosphere (2011). Van haar meest recente studioplaat Museum Of Appalachian Recordings (2013) vinden we geen liedjes terug, waarmee Live In Concert een uitstekende aanvulling vormt op het album dat indruk maakt door de sobere stijl die zo dicht ligt bij de live uitvoeringen.

Overigens bevat Live In Concert niet alleen een verzameling uit het verleden, er staan ook drie nieuwe liedjes op, Prayer For My Brother, Happiness en My Last Call. Die moeten nog ooit op een volgende cd opgenomen worden, maar ze speelde ze al wel in sommige zalen bij haar vorige tour. My Last Call is gebaseerd op een nieuwsbericht over een dakloze vrouw, wier lichaam gevonden werd bij de Cumberland River in Nashville. Jones stelde zich voor wat er gebeurd zou zijn als ze nog een laatste keer had gebeld met iemand, in het lied wordt dat haar zus en krijgt ze het antwoordapparaat…

Als vanzelf denk ik terug aan die magische avond vorig jaar bij Meneer Frits in Eindhoven, toen ze een deel van de verhalen die op deze plaat voorbijkomen uitvoerde. Hier en daar hoor ik, net als toen, bewonderend applaus en dan lijkt er wat verbazing door te klinken in de stem van Diana Jones als ze het publiek bedankt. Alsof ze het maar moeilijk kan geloven dat het haar muziek is die zoveel enthousiasme bij de luisteraar oproept, haar stem en haar verhalen die ze veelal uit het leven heeft geplukt, dat van nu of uit het verleden. Toch is dat precies wat mij (en heel wat anderen) bij haar optreden heeft gecharmeerd, ontroerd of juist ademloos doen luisteren. Live In Concert is niet alleen een sterke live registratie maar ook een mooie herinnering aan dat gevoel.

Diana Jones is van 1 t/m 11 oktober 2015 op tour in ons land. Tourdata:

donderdag 1 oktober Catharinakapel Harderwijk
vrijdag 2 oktober Cultureel Café De Amer Amen