cam penner - sex & politics
Cam Penner - Sex & Politics - eigen beheer (http://www.campenner.com) / Lucky Dice

Voor zijn nieuwe album zocht de Canadese singer-songwriter Cam Penner samen met kompaan Jon Wood de bossen op om in een houten hut samen een tiental liedjes op te nemen. Met dat gegeven (en de sfeervolle foto op de hoes) verwacht je een ingetogen, folky, zeer waarschijnlijk geheel akoestisch album. Dat is Sex & Politics niet, net zomin als dat het een politieke plaat is, al brengt hij in het indringende Can’t Afford The Blues nog wel enige maatschappijkritiek te berde. En het gaat ook al niet direct over seks, al spelen romantiek en liefde wel een grote rol op deze schijf.

Wat behelst Sex & Politics dan wel? Songsmid Penner en muzikaal avonturier Wood hebben een logisch vervolg gemaakt op het album To Build A Fire (2013), met gruizige donkere rock, hier en daar flink uithalend op gitaar en soms met een sterk aanwezige drumbeat. Daarbij doen ze bij vlagen denken aan oud werk van Peter Gabriel of Thunderclap Newman, en dat terwijl deze plaat niet eens met een band is opgenomen, volgens de credits doet Scott Bailey mee op accordeon, melodeon, trombone en zang, maar je zult je best moeten doen om die bijdragen te horen. Toch doe je de plaat geen recht als je er een rocklabel op plakt, er wordt gewerkt met soundscapes (onder meer in Cheating & Robbing, waarin zang en instrumenten beklemmend in elkaar lijken te versmelten) en ook de ingetogen liedjes zijn er wel degelijk. Zo is er het prachtige kleinood Broke Down, eenvoudig van instrumentatie en ronduit breekbaar van klank. Vervolgens gaan ze er overigens gelijk weer vol tegenaan in een stevig bluesy Hey You (Lovers Of Music). Maar ook Bring Forth The Healing heeft een folky kleur gekregen, in dit geval geeft de titel al aan dat dit in een gospeljasje gestoken is, inclusief hypnotiserende zang en handgeklap. En soms doet de mondharmonica van zich spreken, zoals in de rustige opener I’m Calling Out en de melodieuze afsluiter Look Out Your Window.

In de loop der jaren hebben Cam Penner & Jon Wood zowel live als op plaat laten horen dat ze zowel mooie breekbare liedjes kunnen maken als spokende ritmes, maar ook de stilte aandurven. Op Sex & Politics zetten ze hun muzikale avontuur voort met vaak een gruizig donker rockgeluid en sterke soundscapes, met tussendoor een paar heel fijne stukjes folk, blues of gospel.

Cam Penner & Jon Wood zijn nu op tour in Nederland, België en Duitsland. Tourdata april 2016:

dinsdag 19 april
VerkadeFabriek