ct heida - little woman
CT Heida - Little woman - ctbonester 20161 / www.ctheida.com

Van CT Heida had ik tot voor kort nooit gehoord, ook al kwam ze oorspronkelijk niet ver bij mij uit de buurt. Als Sietske Heida werd ze geboren in een dorpje in de Friese Stellingwerven, dat mooie grensgebied tussen Friesland en Drenthe. Hoewel Little woman haar solo debuut is, heeft ze al een respectabele muzikale carrière achter de rug. Na de opleiding aan het conservatorium in Leeuwarden speelde ze in Tokio, ze toerde een jaar met de band Ipso Facto door de Verenigde Staten en richtte na thuiskomst met haar man, Klaas Boon, de band Homebase op. Na de dood van haar man richtte ze zich op het schrijven van liedjes. Little woman is het uiteindelijke resultaat, een album met elf aanstekelijke, soulvolle liedjes. CT's gloedvolle stem leent zich uitstekend voor dit tegen de gospel schurkende materiaal. Over haar liedjes zegt ze het volgende: "Muziek is voor mij ritme en kleur. samen met mijn verhaal verpak ik dat tot mijn liedjes. In mijn liedjes leg ik mijn gevoel bloot, het zijn mijn verhalen, mijn gevoelens, maar wel zo geschreven, dat iedereen er zijn verhaal van kan maken."

CT Heida laat zich op het album bijstaan door een keur van Groninger musici, waardoor het album een zeer afwisselende klankkleur kent. Dat het eindproduct toch als een eenheid overkomt, is te danken aan de homogene karakter van de productie door CT Heida zelf, bijgestaan door Bas Mulder die tevens tekende voor de opnamen en mix in zijn eigen Dunn Devil Studios.
Met Little woman maakte CT Heida een album dat al bij de eerste draaibeurt indruk maakt, maar op langer termijn tot volle rijkdom uitgroeit. Een prachtplaat in een stijlvol vormgegeven hoesje! Soms vallen de mooiste cadeautjes eenvoudigweg door de brievenbus.