hidden agenda deluxe & oh susanna - angels in the snow
Hidden Agenda Deluxe & Oh Susanna - Angels In The Snow - Continental Song City CSDD1161

Twee jaar geleden bracht Hidden Agenda Deluxe het album Christmas From Amsterdam To Oklahoma uit, met zowel covers van bekende kerstnummers als eigen werk. Gastzangeres was Carter Sampson, met wie de band dat jaar ook toerde. Dat beviel blijkbaar goed, zo'n kersttour, want vorig jaar gingen de mannen in zee met de Britse zangeres Danni Nicholls als kerstvrouw van dienst en dit jaar is er zelfs een nieuw kerstalbum, Angels In The Snow. De Canadese singer-songwriter Suzie Ungerleider, beter bekend als Oh Susanna werd uitgenodigd om de damesvocalen voor haar rekening te nemen. De ingrediënten zijn net als voorheen een stel covers in americanasferen en eigen werk dat daar naadloos bij aansluit.

Van de typische kersttoeters en -bellen houden ze niet zo bij Hidden Agenda Deluxe, dus ook op deze plaat klinkt de band gewoon zoals altijd in hun karakteristieke jaren '70 altcountryjasje, dat ze als gegoten past. Eric Devries (zang, gitaren), BJ Baartmans (zang, gitaren), Sjoerd van Bommel (zang, drums, percussie) en Gerald van Beuningen (bas) worden aangevuld met Rob Geboers op Hammond orgel en piano en zangeres Oh Susanna. Van haar hand is het ontspannen slotnummer After The Holidays, met co-auteur Michael Johnston op piano. Met hem  heeft ze overigens ook de ep Decemberly gemaakt, waar dit nummer eveneens op terug te vinden is zij het zonder de subtiele begeleiding van Hidden Agenda.

Daarvoor krijgen we dus wederom fijne covers voorgeschoteld, o.a. The River van Joni Mitchell zonder de 'jingle bells' intro van het origineel, en de heerlijke protestsong Christmastime In Washington van Steve Earle, beide door Oh Susanna gezongen, naast stukken van Robbie Robertson (Christmas Must Be Tonight van The Band), Townes Van Zandt (Snowing On Raton) en Lyle Lovett (The Girl With The Holiday Smile en Christmas Morning).
Het eigen werk sluit daar zoals gezegd naadloos op aan, de heren Devries, Baartmans en Van Bommel hebben elk wat te zeggen rond kerst, en dat gaat niet over vrolijke belletjes, sneeuwpret of versierde bomen, maar eerder over bedrog, afscheid of verlies, eigenlijk precies zoals we dat graag horen als americanaliefhebber.

Met Angels In The Snow weten de mannen van Hidden Agenda Deluxe wederom een lekkere jaren '70 altcountry-sfeer op te roepen, dit keer aangevuld met het fijne folky stemgeluid van Oh Susanna. Met een vleugje kerst in de teksten, dat dan weer wel, het is tenslotte die tijd van het jaar.

Hidden Agenda Deluxe & Oh Susanna zijn uiteraard ook live te zien, tourdata 2018:
15-12 Wageningen - Junushoff
16-12 Hengelo - Cactus Café