ellen shae - caged bird
Ellen Shae – Caged bird - Eigen beheer Bird Music 6072020 / www.ellenshae.com

Singer-songwriter Ellen Shae groeide op in Zeeland en staat al vanaf haar dertiende op het podium. Ik had nog nooit van haar gehoord, maar ze bracht al twee albums uit, in 2014 My window, gevolgd in 2017 door Clouds. Dat dit geen klein bier is, bewijst wel het feit dat ze vorig jaar als eerste Nederlandse artiest uitgenodigd werd voor het befaamde Falcon Ridge Folk Folkfestival nabij het Amerikaanse Woodstock, waar ze het podium deelde met gerenommeerde artiesten als Janis Ian, Arlo Guthrie en John Gorka.

Nu is er dan Caged bird, haar derde album. Met de Amerikaanse singer-songwriter Tom Mank, waarmee Ellen toerde in Europa, schreef ze twee songs, de rest is van eigen hand.
Via Tom leerde ze Rich DePaolo kennen, bekend van zijn productiewerk met o.a. The Burns Sisters. Hij bood aan om voor een aantal songs de productie en de mix te verzorgen. Ellen Shae nam de liederen op in de Electric Wilburland Studios van Will Russell. Terug in Nederland kreeg ze de smaak te pakken, schreef nog een aantal liedjes en stuurde de basistracks op naar DePaolo. Met veelal Amerikaanse studiomuzikanten werden de songs in Amerika op zeer professionele wijze ingekleurd.

Met deze veelzijdige instrumentatie en haar fijne stem meandert Ellen Shae op zeer verdienstelijke wijze door verschillende stijlen als folk, americana, jazz en pop. Sommige nummers doen me qua muzikale aanpak denken aan het werk van Eva Cassidy. En dat is zeker een aanbeveling.

Ellen Shae schrijft persoonlijke, enigszins autobiografische liedjes. Het titelnummer Caged bird kwam al uit op single en gaat over het verlangen om muziek te maken en op te treden. In Open road beschrijft ze dat het lastig is om de juiste keuzes in je leven te maken. Een nummer als Salt komt voort uit haar Zeeuwse genen, waar de zee altijd dichtbij is. En ondanks de drang om overal op het podium te staan, is ze ook graag thuis getuige het afsluitende Homesick. Mijn favoriet is echter Judging, een teder liedje dat door Ellen op fragiele wijze wordt gezongen en prachtig wordt ingekleurd door cello en viool.

Ellen Shae schrijft puntige liedjes met aansprekende teksten. Het wordt tijd dat ze ook in ons land de waardering krijgt die ze, getuige dit sterke Caged bird, zeker verdient.

ps: Caged bird komt uit op vrijdag 6 november.