sytse haima - rûs op 'e line
Sytse Haima – Rûs op ‘e line - SH Produksjes 2021 CD001 / www.sytsehaima.nl / Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Het is de schuld van Covid-19. Was dit virus niet onder ons geweest, dan had het waarschijnlijk nog wel een tijdje geduurd voor het derde album van de Friese liedjeszanger Sytse Haima zou verschijnen. Want drie albums in krap vijf jaar is natuurlijk een behoorlijke score.

Het eerste wat opvalt aan Rûs op ‘e line zijn de compacte, veelzijdige liedjes waar Haima zo langzamerhand een patent op heeft. Het tweede is dat veel teksten in het teken van corona staan. De titel van het album Rûs op ‘e line  dekt op meerdere vlakken de lading, op maatschappelijk, menselijk en persoonlijk gebied. Er werd en wordt veel geroepen, maar nieuws is nauwelijks op waarde te schatten. Er is veel ruis op de lijn, er is weinig nuance en velen voelen zich in deze onzekere tijden niet gehoord. Ook voor Sytse Haima viel in februari 2020 het openbare leven stil. Optreden was er niet meer bij, een enkele keer op straat voor de bewoners van het verzorgingstehuis in z’n woonplaats uitgezonderd. Swimme yn in see fan tiid heet niet voor niets een van de achttien (!) liedjes. Er was tijd, heel veel tijd. Om liedjes te maken, om liedjes te vervolmaken.

As de wrâld ta stilstân komt is zo’n liedje dat in die tijd tot stand komt. Een knappe tekst die in ieder geval de luisteraar een hart onder de riem wil steken. Katholieken kennen waarschijnlijk de heilige Cecilia, beschermheilige van muzikanten. In Hillige Cecilia blikt Haima terug op de tijd dat er niet meer gezongen mocht worden. Niet in de theaters en concertzalen, niet in de kerken. Een groot gemis, vindt hij, want niets verbindt mensen als muziek. “Musyk is as azem dêrtst net sûnder kinst…

Een bijzonder nummer is ook De stille jout lûd, de titel van z’n eerste album uit 2016. Nu pas is Haima tevreden over de muzikale vorm van het lied. In het duo Pigmeat, waarin Sytse Haima jarenlang speelde, was hij altijd ‘de stille’. Maar zoals het spreekwoord al aangeeft, “Stille wateren hebben diepe gronden”…

Ontroerend is Ik wol der foar dy wêze. In deze tijd een baken van hoop en standvastigheid schreef Haima dit liefdesliedje voor zijn Nynke. Salang’t myn auto riden bliuwt ken hetzelfde thema. Plaatsgenote Anke Boersma heeft in deze vrolijke meezinger een belangrijke vocale rol. Niet voor niets werd dit nummer een radiohit op Omrop Fryslân. Ernstiger van aard en aangrijpend is het lied Gjinien dy’t wist dat Haima speciaal voor z’n zwager schreef. Een lied waar je stil van wordt en waarin je even stil blijft staan in deze hectische tijd.

De tijden van het komische duo Pigmeat herleven enigszins in het instrumentale BBQ polka. Een eenvoudig melodietje wordt op geraffineerde wijze uitgevoerd. De liefde voor de natuur en de rust die Haima daar voelt, vindt eigenlijk op elk album wel een plaatsje. Under de sinne is wat dat betreft een zeer toepasselijke afsluiter.

Sytse Haima put voor zijn liedjes uit verschillende muzikale bronnen. Zo horen we invloeden uit de country, folk, blues, ska, pop en rock. Zijn grootste verdienste is dat Haima deze invloeden schijnbaar moeiteloos weet om vormen tot een eigen, veelzijdig, geluid. In het titelnummer vergelijkt hij zich met Freek de Jonge. Inderdaad, een prater als De Jonge is hij zeker niet, maar hij zingt wel stukken beter dan Freek. Samen met de veelzijdigheid van de nummers is dit de reden dat dit album niet snel verveelt. Voor de derde keer in successie een ‘boppeslach'!