Carmina in zijn
puurste vorm

Carmina bestaat nu al ruim 10 jaar maar is hier nauwelijks bekend. Dat is vreemd omdat de intelligente muziek van de groep, zeg maar Celtic Jazz, zeer gewaardeerd wordt in Engeland/Ierland en gelukkig ook bij onze zuiderburen. Ik zag Carmina voor het eerst op het Labadoux-festival, enkele jaren terug. In een ijskoude concerttent leverde Carmina toen een indrukwekkend concert af. Dat deden ze onlangs weer in Cultuurcentrum 't Getouw (Mol) op 11 oktober.

Het scheelde echter niet veel of Carmina had zichzelf opgeheven. Net na het voltooien van "On a Quiet Street", overleed pianist Pete Jacobsen. Samen met Pippa Marland (zang, alt-en sopraansax, whistles) en Rob King (gitaar, mandola) de basis van Carmina. Pippa Marland vertelde me in Mol dat zij en mede-oprichter Rob King lang getwijfeld hebben of ze zonder Pete Jacobsen door moesten gaan met Carmina.

Carmina put uit een reservoir van gast-muzikanten. Veelal uit de Engelse jazz-scene, maar ook uit de folkwereld. Op hun fantastische studio CD "Weather in the Heart" wordt de groep bijv. bijgestaan door Donal Lunny, John McSherry en Laoise Kelly. Tijdens live-concerten is Diarmid Moynihan (uillean pipes en whistles) regelmatige gast. Zo ook op "On a Quiet Street". Moynihan kennen we van groepen als Craobh Rua en Calico.

"On a Quiet Street" is een live-CD, opgenomen in "The Meeting Place" (Midleton Co. Cork). Carmina in zijn puurste vorm als trio, met hier en daar bijdragen van Moynihan (pipes en whistles). Een fusie van Ierse folk en jazz, want hoewel de band zijn thuisbasis in Bristol heeft, zijn de Ierse roots onmiskenbaar aanwezig. Het ijzersterke "Birds of Paradise" kreeg op voorstel van Donal Lunny een mooie Ierse touch door toevoeging van de tune "The Maid Behind the Bar". Of "The Leaving Wakes", ontstaan na een concert in een Ierse bar en opgedragen aan de voorouders van de bandleden die naar Engeland emigreerden. "Down to Land" kent 2 geïntegreerde tunes: "The Humours of Ballyloughlan" en "Garret Barry's Jig". Dit nummer kent overigens ook een prachtig geïmproviseerd middenstuk met hoofdrollen voor Marland en Jacobsen.

Raglan Road en Lord Franklin zijn twee traditionals die nog niet eerder te horen waren op CD's van Carmina en die hier door het fraaie stemgeluid van Pippa Marland allerminst versleten klinken. Ook een oudje (al in '93 op hun eerste CD "Still Between the Sun and Moon") "Concorde". Geen traditional maar geschreven door King/Marland. Pippa Marland vertelde tijdens het concert in Mol dat dit nummer te horen zal zijn op 24 oktober in de verkeerstoren van Heathrow, wanneer daar de Concorde na zijn laatste vlucht zal landen.

Ook drie covers op deze CD. De uitvoering van Crazy Love (Van Morrison) laat horen welk bereik de stem van Marland heeft. Schitterende hoge noten besluiten deze love-song, die met behulp van het publiek in "The Meeting Place" bijna evolueert tot een gospel-song. Minder overtuigend is de Joni Mitchell cover "You Turn Me On, I'm On The Radio". Het nummer lijkt op een of andere manier niet te passen bij de stem van Marland Wat een verschil met het briljant gearrangeerde "Mountains of Prayer", een heimwee- song met spirituele lading met een excellente pianopartij van Jacobsen.
Carmina klinkt het allerbeste in dat soort songs: poëtische teksten van eigen hand, mooie akoestische begeleiding op piano, snaren en saxen en hier en daar kleine improvisaties. Ongeëvenaard!

Zoals al gememoreerd, Pete Jacobsen overleed op 29 april 2002. Als terecht eerbetoon aan hem voegde Carmina een geïmproviseerde versie van River (Joni Mitchell), inclusief flarden van Jingle Bells, toe aan de CD. Opgenomen tijdens een soundcheck in The Meeting Place. Dit nummer, voor de vuist weg gespeeld, laat horen dat Pete Jacobsen een groot muzikant was. Brian Connor is de opvolger van Jacobsen. Helaas tijdens het concert in Mol niet te horen op vleugel. In plaats daarvan electrische piano en (af en toe wat overdadige) synthesizer.

Ik wil mijn smaak niet verheffen tot standaard maar het is ongelooflijk dat deze groep (nog) niet in Nederland te zien is geweest. Als een klein centrum als 't Getouw, Carmina voor een eenmalig concert kan laten overkomen, dan moet dat voor meer organisatoren/festivals een haalbare kaart zijn. Het zou ook al helpen als de Carmina CD's behoorlijk gedistribueerd zouden worden. Onlangs werd één van hun beste CD's, Weather in the Heart, opnieuw uitgebracht. De liefhebbers kunnen de CD's wel via de website van Carmina bestellen: www.carmina.co.uk

Discografie:
Still Between the Sun and Moon (1993)
Weather in the Heart (1998)