"You can't hear that she's Dutch, can you?", vraagt Fiona Cuthill. Zojuist heeft Marieke McBean een ontroerende a capella versie gezongen van Lassie Lie Near Me, het droevige verhaal van een Schotse soldaat die vocht in de Battle of Culloden. Het publiek van de Fookhook in Sevenum is enthousiast, de Schotse band Rallion mag zelfs terugkomen voor een tweede toegift.

En nee, je hoort inderdaad niet dat Marieke McBean geboren en getogen Nederlandse is. Waarom ze in Schotland woont? Eenvoudig, ze ging ernaartoe omdat ze al veel Keltisch speelde hier en daar is nog veel meer van die muziek. Ze ontmoette er een violist die nu haar man is, "dus dan blijf je wel hè", zegt ze met een schalkse blik. In 2001 vertrok ze, letterlijk achter de muziek aan, inmiddels voelt ze zich er helemaal thuis. Nederland is leuk om af en toe te bezoeken, maar haar hart ligt duidelijk in de Highlands. Dat is ook te horen bij het optreden van Rallion.

Dit weekend waren ze voor het eerst in ons land, jammer genoeg is Marieke nu net verkouden, maar gelukkig houdt haar volle heldere stem het tot het einde. Wie van lekkere Keltische jigs of tunes en mooie verhalende liedjes houdt zit goed bij Rallion, dat met name door de twee violen een eigen geluid weet te creëren. Gitarist Stevie Lawrence is al eens eerder bij de Fookhook te gast geweest, hij speelde o.a. met Iron Horse en de John Wright Band. Ook violiste / fluitiste Fiona Cuthill was al eens in Sevenum, met de groep Real Time. Zij houden ook van rock en hebben er geen moeite mee om hun viool en gitaar (of bouzouki) eens fijn te laten uithalen. Marieke McBean (die ook bodhran en gitaar speelt) en violist Andrew Lyons zijn wat meer van de traditie, en zo ontstaat binnen de band een mooie mix. Die is overigens niet puur Schots, Fiona werd op een festival in Noorwegen geïnspireerd door o.a. de Canadese band Le Vent Du Nord en schreef er de Norwegian Tunes, en het bekende P Stands For Paddy krijgt een reggae-intro, die later in het nummer wat lijkt te vervagen. Maar ook de Nederlandse wortels van Marieke komen aan bod, met de bekende meezinger Wat Zullen We Drinken (Bots maakte dit van oorsprong Bretonse deuntje tot een klassieker), dat ze ooit nog van de jongens van Rapalje leerde. Als ze in Schotland proberen het publiek hier mee te laten zingen lukt dat niet, in ons land is dat uiteraard geen probleem. Maar ook bij de uptempo deunen wordt her en der vrolijk meegeklapt en het blijkt nog knap lastig om de voeten stil te houden op de ritmische klanken.

rallion: marieke mcbean, fiona cuthill, andrew lyons
Marieke McBean, Fiona Cuthill en Andrew Lyons

Naar de intiemere liedjes wordt aandachtig geluisterd, net als naar de gevoelig uitgevoerde set slow tunes, waar bij mij ook even de emoties opborrelen. Grappig dat me dat nu bij een instrumentaal overkomt, normaalgesproken zijn het juist de teksten die me aanspreken. Rallion heeft ook een stel van die prachtige trieste verhalen op het repertoire, zoals Susanna Martin, over een vrouw die ten tijde van de heksenprocessen in het Amerikaanse Salem woonde en net even wat anders was dan de 'gewone' mensen, de gevolgen laten zich makkelijk raden. Of de dame die zwanger is van een andere man dan die waar ze mee gaat trouwen, de baby moet uit de weg geruimd worden maar keert terug als geest in Fine Flowers (ja, de titel is wel vrolijk).

rallion: stevie lawrence
Stevie Lawrence

Aan- en afkondigingen door de dames zijn gemoedelijk humoristisch, de twee heren geven hier en daar kort commentaar. Het muzikale geheel klinkt goed, folk versterken is lastig, maar in de Fookhook hebben ze al 18 jaar ervaring met dit soort concerten en dat wordt vertaald in een fijn geluid voor de luisteraar. Organisator Piet Snellen vond het vooraf best spannend, hij had enkel de cd's van Rallion gehoord en wist niet goed wat hij live moest verwachten, na afloop is hij helemaal om, net als zo'n kleine honderd bezoekers, die bij de a capella toegift zelfs zo muisstil zijn, dat je de houten vloer van het sfeervolle zaaltje kunt horen kraken.

Wie meer van de band wil weten kan terecht op www.rallion.co.uk, in mei staan nog enkele optredens gepland in Nederland:

13 mei 2010 bij Podium Vlieland op Vlieland
14 mei 2010 bij Folkclub Twente in Enschede