De trekzak stond centraal gisteren bij het Folkcafé in Paradox te Tilburg. De klasbakken van Tref zetten vol overtuiging de goed gevulde zaal naar hun hand met een dynamische presentatie van hun derde cd, Dampf.

Ze worden aangekondigd als het Wonder uit Wallonie (Didier Laloy), de grote meester zelf (Bruno Le Tron) en de beste leerling van de klas (Wim Claeys). De drie accordeonisten worden begeleid door Frédéric Malempré op drums en percussie die de sfeer van de muziek versterken, bombastisch als het kan, subtiel waar nodig. Eigenlijk is deze cd-presentatie tegelijk een soort try-out, de mannen laten weten dat het nieuwe materiaal in Tilburg voor het eerst voor publiek wordt gespeeld. En als de reactie van de toehoorders een graadmeter is, dan staat Tref nog veel moois te wachten bij de komende concerten. De mannen vliegen er direct in met het stomende titelnummer van de cd, Dampf. Laloy en Le Tron weten elkaar op het podium te vinden, Claeys vult vanaf de zijkant aan. Het is een hecht gezelschap, dat met de toevoeging van de krachtige percussie van Malempré hier en daar zelfs rockt, ter afwisseling zijn er fluisterzachte kwasten als de muziek daarom vraagt. Na een paar nummers komt een oude kraker voorbij, de vertrouwde klanken van Valhermeil (een rondeau van het eerste album Accordeon Diatonique uit 2001) hebben nog niks aan kracht ingeboet. Dansen mag, maar door de goede opkomst is er weinig ruimte voor. Toch wordt hier en daar wel door een enkeling een pasje gewaagd.

Tref in actie in Paradox

Anderhalf uur is ons vooraf beloofd, en dat krijgen we ook, zonder pauze. Die wordt niet eens gemist, het schouwspel op het podium is te aantrekkelijk voor ogen en oren. Kiezen tussen een rustig of een dynamisch nummer in de toegift is dan ook onmogelijk en de mannen geven graag gehoor aan het verzoek om allebei te doen. Een extra feestelijk tintje krijgt het optreden door de verjaardag van Le Tron, die graag een nieuwe Ferrari wil als cadeau, maar een cd kopen mag ook. Dat is een verzoek waar de bezoekers graag aan voldoen.

Tref - Dampf

Tref - Dampf - Homerecords.be

En dan is het de derde maandag van januari. Dat schijnt de meest depressieve van het jaar te zijn, maar in mijn cd-speler zit op deze dag het gloednieuwe schijfje van Tref en krijgen winterblues geen kans. Met Dampf borduurt het kwartet voort op het eerdere werk, en dan met name dat van de eerste cd, die ook in deze bezetting werd opgenomen. Je merkt aan het materiaal dat Bruno Le Tron, die op voorganger Loop To The Moon niet meedeed, weer volop aanwezig is in de groep en voor extra spanning zorgt in de heerlijke composities, de kers op de taart zeg maar. Of er opnieuw een kraker inzit zoals Valhermeil (dat in de danswereld onderhand een klassieker mag heten) moet nog blijken, maar er zijn een paar veelbelovende melodieën te horen. Het stomende titelnummer Dampf (Claeys) beklijft, maar ook het ietsje meer experimentele Famine (Le Tron) klinkt heel fijn, met het subtiele samenspel van de accordeons en de droge percussie. Er is ook ruimte voor lekker ingetogen melancholie in Construction Rapide (Laloy), dat overigens naar het einde heerlijk intens uitwaaiert om weer in kalmer vaarwater af te sluiten. De Andro Hazes heeft inderdaad iets Nederlands over zich, al denk ik eerder aan Herman van Veen dan aan de Amsterdamse volkszanger. Titels verzinnen is overigens ook een kunst, dus als je niks kunt verzinnen noem je het Pas Encore en een onverwacht uitgelopen repetitie levert het tweede deel van CBB/19h39 op. Dit mooie staaltje vakmanschap heeft zes jaar op zich laten wachten, maar dat is het meer dan waard.

Tref presenteert Dampf komende tijd nog op de volgende plaatsen:
Vrijdag 20 januari De Centrale in Gent
Woensdag 15 februari Muziekpublique in Brussel

Op zaterdagavond 4 februari is Tref nog een keer in Nederland te zien, en wel bij Festival Het Accordeon in de Deventer Schouwburg, op zondagmiddag 5 februari is in het Etty Hillesum Centrum in Deventer ook nog een akoestisch harmonicaconcert door Wim Claeys en Bruno Le Tron. Meer info vind je op: http://www.hetaccordeon.nl.

Meer foto's van het optreden in Paradox staan op de website van onze fotograaf.