- door Henk -
Aurélia, het Vlaamse avantgarde-folk trio dat vanmiddag (zo 9/12) een verbijsterend mooi concert bij Folkcafé Tilburg gaf, heeft plannen om komende zomer per aak Nederland aan te doen. Hun theater-aak ‘Aurélia Féria' waarop zanger/gitarist Tom Theuns en violiste/zangeres Aurélie Dorzée samen leven, is klaar voor een theatertrip.

Maar het waterpeil van de Dender, waarin ze bij Gent voor anker liggen, staat door overvloedige regenval dusdanig hoog, dat ze daar vooralsnog vast liggen. Ze passen niet meer onder de bruggen door. Maar Leuven maak je geen zorgen. Eind december zullen ze daar toch aanmeren voor 30 CC. Stuurman Theuns legt desnoods de stuurhut helemaal plat, maar tot in Leuven geraken zal-ie. En aanstaande vrijdag 14/12 komen ze gewoon met hun auto naar Heerlen waar ze vanaf 21 uur optreden in de Bijsluiter aan Plaarstraat 7. Zie www.triskellfolkclub.nl.

Als je kans hebt, ga naar een van hun concerten, want het is absoluut de moeite waard! En lukt het nu niet hou dan in augustus de agenda's in de gaten. Hoewel de plannen nog prematuur zijn, trekt de Aurélia Féria dan mogelijk via Maastricht over de Maas naar Nijmegen. Bij een aantal tussenstops geven ze concerten op hun theater-schip dat aan 90 mensen plaats biedt.

In Paradox in Tilburg bewijzen de drie Auélia-muzikanten deze zondagmiddag weer eens hoe goed het amalgaam van klassiek, jazz, avantgarde en folk bij hen past. We horen werk van hun twee albums, maar ook iets nieuws zoals een trance-verwekkend Chinees getint stuk met frapperende Bjork-achtige zang van Aurélie Dorzée. Hun muziek refereert evengoed aan groezelige Duitse jaren-dertig-theatertjes als aan zonnige Parijse terrassen. Het gaat van piano-romantiek tot absurdistische zang. Als een walsje al eens luchtig lijkt, wordt er plots een onverwachte wending aan gegeven.

En hoewel hun avantgardistische aanpak je met stomheid slaat en koude rillingen bezorgt, kun je een glimlach moeilijk onderdrukken. Humor ligt immers steeds op de loer. Is het niet door de vocale strapatsen van Theuns, dan zijn het wel de unieke geluidjes die percussionist Stephan Pougin altijd weer op het juiste moment voortbrengt. Of de pierrot die violiste Aurélie Dorzée verzinnebeeldt, of de domme August.

De zang van zowel Theuns als Dorzée klinkt bezield. Hun spel op gitaar en viool is op zich al kunstig, wervelend en dynamisch, maar de creatieve en beheerst energieke inbreng van percussionist Pougin vormt de kers op de taart. Met lachdoosjes imiteert hij net zo gemakkelijk een loeiende koe als een blatend schaap. Telkens zorgt hij voor de juiste inkleuring. Toepasselijk blikkerig klinkt-ie als een nummer refereert aan de vering van een Deux Cheveaux, onnavolgbaar spetterend gaan zijn vingers over het vel van een Bendir (Arabische handtrom) in een Satie-achtig stuk. Dan grijpt ie naar een Afrikaans duimpianootje, dan weer naar een melodica. Dan staat-ie op en bewerkt de dikke trom van alle kanten. Zoals Theuns zich ook multi-instrumentaal toont door behalve gitaar ook nog pinao, glockenspiel en banjo te bespelen.

Het volgende concert bij Folkcafé Tilburg is op zondag 20 januari 2008 vanaf 15:30 uur met Göze.