Het Boombal bestaat vijf jaar. Ooit begonnen met tien dansers en vijftien accordeonisten in een zaaltje aan de Boomstraat in Gent, is het uitgegroeid tot een mega-organisatie met bals over heel Vlaanderen, op festivals, etc. Volgend voorjaar komt een Boombal-cd uit met live-registraties. Vanavond (di 27/2) wordt het eerste lustrum gevierd in de Centrale in Gent, dé ballokatie van de laatste jaren. Oprichter Wim Claeys wordt er nadrukkelijk in de bloemetjes gezet. Reden om hem enkele vragen voor te leggen. Niet teveel want de accordeonist komt om in het werk. Claeys over het geheim van het succes: ‘Vertrekkend vanuit traditionele dansritmes kan en mag alles. Een goed bal heeft muzikaal gesproken twee pijlers: een swingende melodie met een groovy begeleiding. En laat dan maar bollen hé, ze zullen wel dansen...'.

Henk: Toen jij vijf jaar geleden op de Boomstraat begon waren er meer muzikanten dan dansers, of waren er alleen muzikanten?

Wim Claeys: Er waren ongeveer 15 muzikanten en een tiental dansers. Een betonplaat op vier bierbakken was het podium en de verlichting was een oude lampadaire. Naast het podium stond een bak bier en wie wou kon zijn drank betalen: 20 frank (50 cent) voor een pintje. Het waren trouwens allemaal accordeonisten, omdat het begon als een les accordeon. Elke dinsdag gaf ik thuis les en de vierde les was een praktijkoefening;: spelen voor dansers. Het Boombal Gent is nog steeds de vierde dinsdag van de maand, dat is een rechtstreeks overblijfsel van mijn lessen.

Henk: Het Boombal heeft vele volgelingen gekregen. Jijzelf ook :-) . Dansen jouw vier dochters inmiddels mee?

Wim Claeys: We moeten en onderscheid maken:
Emilia is bijna 1 en haar wereld strekt zich uit tussen alles wat je in je mond kunt steken. Dat lukt bij het Boombal niet zo goed, dus zij telt niet mee.
Clara is bijna 2 en danst op alles wat zij als muziek beschouwt: de gebuur die met zijn drilboor de hele middag zijn huis afbreekt, K3 op de radio of papa die accordeon speelt. Zij telt dus wel al mee als Boombalster, maar ze weet het nog niet.
Siska is vier en Marie is zes en zij weten alles over het Boombal: ze hebben hun scottisch-klompjes, hun bourrée-bolletjezakdoek en hun folk-rokje altijd binnen handbereik!

wim claeys
Wim Claeys in actie met Ambrozijn, foto Ronald Rietman

Henk: Hoe gaan de gevestigde media om met Boombal. Heeft er al eens iets over in De Morgen, De Standaard , De Tijd of de Humo gestaan? Of bestaat er nog steeds het misverstand van oubolligheid? En hoe is het met de interesse van radio en tv?

Wim Claeys: Kijk maar eens op boombal.be, daar vind je de recentste artikels over het Boombal. Deze zomer hebben we ondermeer een interview gehad met De Morgen, onder de titel: 'Folk is de nieuwe disco' een stelling waar het Boombal het volmondig mee eens is, De Standaard tipt ons als één van dé najaar-trends in Vlaanderen en gisteren schreef Metro, een gratis pendalaarsblad dat over heel Vlaanderen verspreid wordt, een artikel onder de titel 'Polka's en Bourrées zijn weer in'.
Ik heb niet de indruk dat we als oubollig worden afgeschilderd. Dat zou ook nogal naast de kwestie zijn: we hebben voor 80% een studentenpubliek.


Henk: Ja, dat Metro-artikel las ik. Er stond in dat jullie inmiddels putten uit 50 muzikanten die ten bal kunnen spelen? En zijn er 7000 mensen die jullie per e-mail op de hoogte houden van bals? Betekent dat dat er minimaal 7000 dansers zijn. Ik denk meer, is 't nie?

Wim Claeys: Onze mailinglist bestaat al sinds het allereerste Boombal en is tot vandaag de ruggegraat van onze organisatie. Hoeveel mensen onze mails lezen, weten we niet, maar we sturen vandaag onze nieuwsbrieven naar meer dan 8500 adressen van mensen die zich op deze lijst hebben ingeschreven. Zo hebben we niet alleen geen last van mensen die vinden dat we spammen, we ondervinden ook dat onze mails echt gelezen worden.
Wat de muzikanten betreft, er zijn er uiteraard meer dan 50 die ooit op een Boombal hebben gespeeld. Maar op de Boombals die we zelf organiseren vragen we wel muzikanten van wie we weten dat ze de nodige kwaliteit brengen. Dat zijn er voorlopig een 50-tal. Voor mijn part vertienvoudigt het aantal goede folkmuzikanten binnen de kortste keren, maar elke duurzame evolutie heeft tijd nodig, ook de evolutie van de folk. Het Boombal probeert hierin een steentje bij te dragen door te streven naar een netwerk van podia voor folkies.


Henk: Heb jij enig idee over de toekomst van het Boombal. Jij stimuleert creativiteit in de muziek. Geen pasklaar concept. Een groove waar anderen speels overheen soleren, of zoiets? Meer een jazzy inslag?

Wim Claeys: Zoals al eerder aangehaald: het Boombal bestaat bij gratie van en als stimulatie voor de folk. In mijn visie is folk het muziekgenre dat vertrekt uit traditionele muziek of die muziek toch als één van de inspiratiebronnen gebruikt, om er hedendaagse, moderne muziek mee te maken. In die zin is het Boombal dé uitgelezen plek om die muziek te laten gedijen. Vertrekkende vanuit traditionele dansritmes kan en mag alles. Een goed bal heeft muzikaal gesproken twee peilers: een swingende melodie met een groovy begeleiding. En laat dan maar bollen hé, ze zullen wel dansen. De muzikanten houden de boel draaiende en improviseren erop los. Of dat jazz is, weet ik niet maar het is wel muziek die met dezelfde mentaliteit gespeeld wordt.


Henk: Na Folkwoods ontstond er op folkroddels.be een discussie over het vele dansen ook bij luisterconcerten. Dansers stoorden zich aan kritiek daarop in enkele recensies. Recensent Assie Aukes bezigde op folkforum zelfs de term ‘dansmaffia'. Na een hele serie dansers die aangaven altijd vóór het podium te willen blijven dansen en niet te zullen wijken voor de ‘luistermaffia', kwam het eerste tegengeluid van... jou. Dapper! Hoe onderging jij die discussie na Folkwoods over de dansmaffia?

Wim Claeys: Ik vind dat er een groot verschil is tussen luisterfolk en dansfolk. En het publiek moet zich daaraan aanpassen. Bij luisterfolk sta je niet te tovercirkelen als een zatte hobbit bij alles wat in 6/8 maat is, en bij balfolk moet je niet zitten zagen als de muzikanten eens een fout tegen de melodie spelen.

Het Boombal heeft al met al de laatste vijf jaar enorm veel losgemaakt. Het laatste nieuws is dat er een Boombal-cd uitkomt: BOOMBAL VOL.1. Deze compilatie-cd met live opnames wordt in april voorgesteld tijdens de Boombalmarathon in Gent op de 4e dinsdag van april.

Zie ook www.boombal.be