Folkdans
Boombal gaat intiem
Dit boombal is niet zomaar een boombal, maar wel een ‘boombal-intiem'. Een Boombal-intiem kun je vergelijken met een 'gewoon' Boombal, met dat verschil dat de muziek een stuk 'rustiger' en 'verfijnder' gespeeld wordt, hier zeker geen stevige folkrock alla AedO of Kadril... Een perfecte dansvloer en voldoende plaats om te dansen behoren eveneens tot de kenmerken van een Boombal-intiem!
Een boombal-intiem is ook iets minder laagdrempelig dan het gewone boombal: zo is er bijvoorbeeld geen dansinitiatie vooraf.
Korte balgeschiedenis van de opera (door Cor Vanistendael)
Het bestaan van de huidige balzaal of Redoutezaal in de Gentse Opera past in een lange Europese traditie van het geven van Bals in Operagebouwen. Dit gebeurde wellicht voor het eerst in Venetië naar aanleiding van de Maskerades voor het wereldberoemde carnaval. Het is echter pas na het organiseren van openbare bals in de Parijse Opera vanaf 1716 dat deze traditie zich over de rest van Europa verspreidde.
Typisch voor de bals in de Opera is dat ze enkel tijdens een beperkt 'Balseizoen' plaatsvonden dat liep van eind november (na Sint Maarten) tot aan de zondag na Vastenavond. Geheel in de geest van de traditie vormde de carnvalsweek het sluitstuk van dit seizoen, afgesloten door een uitbundig gemaskerd bal op vastenavond (mardi gras) zelf.
Aanvankelijk vond het bal plaats op een 'zwevende balvloer' die boven de parterre in de operazaal zelf werd aangelegd: over de orkestbak heen, gelijk op het niveau van de scène. In sommige Operagebouwen werd speciaal voor de bals trouwens een 'mobiele' dansvloer ingebouwd. Dat was een ingewikkeld mechanisme met katrollen en windassen waardoor op korte tijd het hellend vloerniveau van de parterre kon worden opgetakeld tot het horizontaal lag. Het spaarde kostbare tijd uit waardoor meer zeer winstgevende bals konden worden georganiseerd, die uiteindelijk de vaak aanzienlijke verliezen van de operauitvoeringen zelf gedeeltelijk compenseerden.
In de Gentse Opera echter werd voor het nieuwe 19de eeuwse gebouw, dat in 1840 plechtig werd geopend, gekozen voor een zeer uitgebreide foyer, redoutezaal en balzaal. Met zijn bijna 90 meter ononderbroken 'parquet' een uniek locatie. Een 'must-have-danced' voor elke dansliefhebber. Het begrip 'eindeloze' of 'eeuwige' wals krijgt in deze fenomenale ruimte een heel nieuwe dimensie.
Het balseizoen in de Opera bleef tot in de jaren '30 een echt society gebeuren in Gent, Antwerpen en Brussel, vergelijkbaar met het nog steeds bestaande 'debutantenbal' dat jaarlijks in de Weense opera plaatsvind en dat in Mundovisie wordt uitgezonden, net zoals het nieuwjaarsconcert.
Programma
Vrijdag 9 juni 2006, Vlaamse Opera, Schouwburgstraat 3, Gent, toegangsprijs 8 of 10 euro.
Om 20:00 uur gaan de deuren open, vanaf 20:30 uur achtereenvolgens: Duo Göze, Zakouski, Le Vrai Trio (uit Frankrijk) en om 00:30 uur een verrassingsact. Het verwachte einde is om 02:00 uur. Reserveren kan via: www.vlaamseopera.be.
Duo Göze
Wim Claeys op diatonisch accordeon en Maarten Decombel op akoestische gitaar vormen samen het duo Göze. Op het programma deze avond: fijne balmuziek die tevens vanuit uw luie zetel uiterst genietbaar is... Maar die zetel mag u thuis laten: loop gerust eerst een rondje rond de Kouter want daarna verwachten we u een hele avond op de dansvloer!
Zakouski
Special bal-act o.l.v. Marc Malempré
Le Vrai Trio
Is er een balgroep die deze naam beter verdient? Samen delen Bruno Le Tron (diatonisch accordeon), Jean-François Vrod (viool) en Régis Reynaud (gitaar) een pak ervaring. Jean-François Vrod kennen we van Trio Violon, zijn duo met Chris Wood of als verfijnd solist. Bruno Le Tron als accordeonist van Maubuissons waarin ook Régis Reynaud meespeelt. Als Le Vrai Trio presenteren ze een balrepertoire met traditionele muziek uit Centraal Frankrijk en Bretagne. En als namen van dit kaliber samen bal spelen is dat meer dan de moeite waard. 22u30
Zie ook: www.boombal.be/intiem, meer data op boombal.be/agenda.