Feeling the World: luistermuziek in een luxe sfeervolle entourage

Anderhalve maand geleden kon Vlaming Noël Steen het al met trots aankondigen: Het ter ziele gewaande festival Torhout World keert terug, maar dan in de gedaante van ,,Feeling the World''. Met het contracteren van Myriam Makeba als topact voor de eerste van het twee dagen durende festival is het affiche rond.

Twee jaar geleden leek het erop dat het stijlvolle festival Torhout World er na twee afleveringen mee ophield, maar op 30 en 31 augustus verrijst het als Feeling the World uit zijn as. ,,Twee jaar geleden hadden we in Bang & Olufson nog een grote sponsor, die echter maar één keer van de partij was, voor de lancering van een nieuw product'', zegt organisator Noël Steen.
Hij heeft alle vertrouwen in de tweede start van het festival, dat uitpakt met een commerciëler programma en het vrouwenblad Feeling als coproducent-sponsor. Het augustus-nummer van dit blad staat dan ook boordevol interviews met artiesten die op Feeling The World optreden.

Naast de Zuid-Afrikaanse zangeres Myriam Makeba treden op vrijdagavond 30 augustus op: De Portugese fadozangeres Mariza en Laïs.
Zaterdag 31 augustus zijn er concerten van Colin Offord, Eimear Quinn, Mory Kante, An Pierlé, Joost Zweegers en Noa.

Aanvankelijk gonsden er nog namen rond als die van Suzanne Vega, Dulce Pontes en Van Morrison. Met de line-up zoals die nu op het affiche prijkt, kiest Feeling the World inderdaad voor een commerciëlere weg dan Torhout World, dat destijds onder andere Mari Boine, Olla Vogala en Djivan Gasparyan presenteerde, toppers uit de wereldmuziek. Nu verschuift de programmering meer richting luistermuziek.

De entourage blijft echter gelijk aan die van Torhout World. Dat betekent veel luxe voor de bezoeker aan het sfeervolle domein d'Aertrycke. Er rijden gratis shuttlebusjes tussen de parkeergelegenheid in Torhout en het festivalterrein bij het kasteel. Het podium bevindt zich op een door hoge bomen omzoomde ruime plek in de kasteeltuinen. Voor iedereen is er een stoel.
Bovendien wordt er veel aandacht geschonken aan de kwaliteit van het eten en drinken. Met deze luxere aankleding zette Torhout World een aantal jaren geleden een trend die bijvoorbeeld opgepikt is door het Folkwoods Festival in Eindhoven.