bert van den bergh - verzameld
Bert van den Bergh - Verzameld - Inbetweens Records LRCD011

"Nu ik dertig jaar met geweldige muzikanten heb mogen werken in de Venlose muziekscène, wil ik een groot aantal van hen voor één keer bij elkaar brengen op deze cd." Daarmee begint Bert van den Bergh, in 1960 geboren in het vlakbij Venlo gelegen dorpje Blerick, zijn woord van dank op het album Verzameld. Hij heeft een verzameling liedjes samengesteld, sommige zijn pas in de studio opgenomen, andere zijn al ouder, een enkel nummer is live en heeft nooit een cd gehaald, maar is hem toch dierbaar.

In eerste instantie zegt de naam Bert van den Bergh me weinig. Deze zanger en tekstschrijver heeft in de afgelopen jaren meegedaan met de Venlose projecten Dylan Geit Plat en Serzjant Paeper, en blijkt zelfs al een flinke muzikale carrière achter de rug te hebben, "wereldberoemd in Venlo" heet dat dan. In de jaren '80 had hij bovendien landelijke bekendheid met een wave band, Six Plys Tzar, waarmee hij onder meer op grote podia als Paradiso en de Melkweg en op festival Noorderslag heeft gespeeld. Na die periode is Van den Bergh zich gaan toeleggen op muziek met teksten in zijn eigen dialect. Hij richtte de band Romeo op, die een vervolg kreeg in &Juliette, er kwam een Engelstalig tussendoortje met de band Wunderdog en als VonBergh bracht hij (samen met pianiste Von Reijnders) een cd uit met vertaalde teksten en muziek van Jacques Brel en Bertold Brecht. Nu maakt hij deel uit van de groep 't Verlange, waarin de oude liedjes van Romeo en &Juliette een nieuw leven hebben gekregen, daarnaast speelt deze formatie enkele covers en nieuw werk. Op Six Plys Tzar na komen al deze bands voorbij op Verzameld.

De bekendste namen in het rijtje zullen die van Frans Pollux en Leon Giesen zijn. Pollux is journalist, schrijver en zanger van de inmiddels terziele gegane band Neet Oét Lottum en deed o.a. mee aan de cd Anders, waarop liedjes van Gerard van Maasakkers door anderen uitgevoerd worden. Hij opent met zijn intense stem Sint Juttemis. Leon Giesen kennen we onder meer van zijn project MondoLeone en de Holland-Americalijn samen met Jack Poels van Rowwen Hèze. Giesen schreef het nummer Vleeg (uitgevoerd door 't Verlange) en hij maakte met Bert van den Bergh deel uit van &Juliette, deze band voert Op Zeuk uit.

Verzameld is de juiste titel voor deze cd. Bij de live nummers vinden we Engelstalig werk als Hallelujah (van Leonard Cohen, maar de versie van Jeff Buckley schemert door) en Under The Rose (een eigen nummer van Van den Bergh, met zijn band Wunderdog). Venlo gaat hem duidelijk aan het hart, zo blijkt uit Venlo '97 (Venlo, Ich Bäök Um Dich) waarin hij huilt om zijn stad, zich afvraagt waar de Venlonaars zijn gebleven en wat er van de stad is geworden. Van den Bergh heft maar liefst 4 nummers uitgekozen van Jacques Brel, drie van zijn Limburgse bewerkingen, Unne Vrind Zeen Bäöke Kin Ik Neet (Voir Un Ami Pleurer), Mien Vlakke Land (Mon Plat Pays) en Laot Mich Neet Allein (Ne Me Quitte Pas), worden sober uitgevoerd door VonBergh. Wat mij betreft is er niemand die Brel kan evenaren, maar Van den Bergh vertolkt de meester wel met gevoel en respect. Leefde Van Later (Les Vieux Amants) is een live uitvoering door Broos, en wordt opgedragen aan zijn vrouw. Wat ik jammer vind is dat er geen nadere informatie gegeven wordt over (de achtergrond van) de liedjes en wanneer ze opgenomen zijn. Overigens is er goed werk gedaan om de cd als een geheel te laten klinken, ondanks de diversiteit (oud, nieuw, studio, live) in de opnamen.

Waar collega-muzikant en streekgenoot Arno Adams intens en rauw de pijn van het bestaan verwoordt, is Bert van den Bergh letterlijk mild van stem. Zijn luisterliedjes gaan vaak over de liefde en zijn wat lichter van toon. De begeleiding is steeds bescheiden: gitaar en/of piano, soms een accordeon, trompet, keyboard of klarinet, hier en daar wat drums en een bas. Die bepalen de sfeer, samen met de zang van Van den Bergh. En die sfeer is behaaglijk, bij momenten zelfs gloedvol, en dat maakt het luisteren een fijne aangelegenheid.

Enkele nummers zijn te beluisteren op: www.myspace.com/bertvandenbergh.