paul o'brien - port to port
Paul O'Brien - Port To Port - eigen beheer

Nadat hij het project rond zijn geboorteplaats Dublin (Songs From The North Lotts) had voltooid stortte Paul O'Brien zich op havens en scheepvaart. Deze week presenteert hij zijn nieuwe album Port To Port.

Evenals zijn voorganger is Port To Port een akoestisch album. Paul O'Brien speelt gitaar, Kate Huber begeleidt op fluit. Deze sobere instrumentatie is het hele album lang te horen, het is dan ook niet zozeer de muziek die het spannend maakt als wel de mooie verhalen. Zo stuitte O'Brien tijdens zijn onderzoek in de haven van Dublin op het bizarre relaas van de Ouzel Galley, die in 1695 uitvoer en na twee jaar vermist te zijn geweest werd opgegeven. Verzekeringsgeld werd uitbetaald, maar uiteidelijk keerde de bemanning toch terug, met flink wat buit. Ze waren in handen gevallen van piraten, maar wisten te ontsnappen. Het verhaal levert de ruim 8 minuten durende ballade The Ouzel Galley Saga op, bekeken vanuit het standpunt van de zoon van een van de zeelui. Hou je van dit soort geschiedenissen, dan zit je goed bij Port to Port, waarop verder o.a. verteld wordt over de bekende William Bligh die hielp om de Batavia, het vlaggenschip van de Nederlandse vloot, te veroveren. Ons land komt overigens vaker aan bod, geen toeval lijkt me, want O'Brien woont al jaren hier. Zo is er Before The War, over de deportaties van Nederlandse joden vanuit Rotterdam, die begonnen in 1942 en The Barentsz, een lied gebaseerd op de schrijfsels van de scheepsdokter aan boord van de Barentsz. Maar het gaat niet enkel over het grote plaatje, er zijn natuurlijk talloze gewone mensen geweest die uitvoeren of meehielpen om de schepen te bouwen. Zij komen aan bod in onder andere Ships to Sail (over de liefdesdriehoek tussen een zeeman, zijn vrouw en de zee) en The Catch Boy (A Belfast Lullaby), waarin een van de eerste slachtoffers van de Titanic tot leven komt. De 15-jarige Samuel Scott kwam niet om bij de ramp zelf, maar al twee jaar eerder, hij werkte aan het schip op de werf in Belfast toen hij van een ladder viel en een schedelfractuur opliep.

Waar Paul O'Brien met Songs From The North Lotts zijn persoonlijke geschiedenis opzocht, heeft hij op Port To Port een breder verhaal te vertellen. En dat komt tot leven door de eigen invulling die hij in elk lied geeft aan markante grote en kleine gebeurtenissen uit ruim 300 jaar scheepvaartgeschiedenis.

Op zaterdag 3 december 2011 presenteren Paul O'Brien en Kate Huber de cd Port To Port in het Zeeheldentheater, Trompstraat 342 in Den Haag. Meer info vind je op: http://www.paulobrien.eu. Aanvang 20:00 uur, tickets kunnen worden gereserveerd via email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. De cd zal op deze avond te koop zijn voor €10,-.

Overige optredens:
Vrijdag 13 januari 2012, Folkclub Twente, Enschede
Zaterdag 25 februari 2012, The Stables, Boskoop.