birdt - place for one day
Birdt - Place for One Day - eigen beheer / www.birdt.nl

Een paar maanden terug ontving ik via een muziekmaat uit Amsterdam een cd'tje van een mij totaal onbekende band uit Eindhoven. Bij eerste beluistering blijkt de bezetting naar folk te neigen, terwijl het muzikaal gezien meer richting alt.country gaat, zij het in een licht alternatieve variant. Birdt bestaat uit het duo Bardt van der Dennen (gitaar en zang) en Janne Mansens (viool en tweede stem), aangevuld met Sascha Schmitt (accordeon, glockenspiel) en Gareth L. Davis (basklarinet). Voor het album Place For One Day zijn ook nog enkele gastzangers uitgenodigd.

Op de website van 3voor12 Eindhoven staan een paar oude interviews met Bardt van der Dennen en met de band Bird waarvoor het idee ontstaan is tijdens de jaarwisseling van 2007 op 2008. In eerste instantie kende deze indiefolkgroep vier leden, maar dat werd een trio met gevarieerde invloeden, van Lou Barlow en Sonic Youth tot Johan, Bob Dylan en Kathleen Brennan. Sinds 2012 is het eigenlijk een soloproject van Van der Dennen, waaraan Janne Mansens nog steeds meewerkt. Met enkele (vaste) gasten hebben ze in maart onder de naam Birdt het album Place for One Day uitgebracht, dat vooral via concerten wordt verkocht, maar ook via hun website te beluisteren (en in digitale vorm of op vinyl te bestellen) is.

Frontman Van der Dennen heeft een fijn licht stemgeluid en schrijft ook de songs die in trage klanken voorbijtrekken in een soms wat vervreemdende en toch toegankelijke omgeving. Akoestische gitaarklanken vullen in opener Penny Promise de ruimte, dan de toon van een telefoon. Het maakt nieuwsgierig en terecht, sfeervolle klanken vlechten zich in elkaar, met name het lome geluid van de basklarinet nestelt zich vaak hypnotiserend onder de heldere gitaar of fijn ijle viool, die soms ook wat vervreemdende effecten meekrijgen, hetgeen in Smoke/Whisper Clouds uitmondt in een soort futuristisch soundtrack-geluid. De accordeon houdt zich, waar aanwezig, subtiel op de achtergrond. Hoewel je af en toe invloeden hoort van onder meer Crosby, Stills, Nash & Young zit dat vooral in de samenzang van mannen, de muzikale begeleiding doet hier en daar zelfs wat klassiek aan.

De liedjes zijn stuk voor stuk om naar te luisteren, Place For One Day bevat geen uptempo stukken maar wel nummers die lekker broeien in lagen onder de oppervlakte. Dat maakt de muziek van Birdt intrigerend en fijn om vaker naar te luisteren.