naragonia - myriad
Naragonia - Myriad - Appel Rekords APR 1366

Telkens weer weet het Belgische duo Naragonia, inmiddels al 12 jaar bestaand uit Toon Van Mierlo en Pascale Rubens een overtuigend geluid neer te zetten. Zo ook op Myriad, hun jongste album, waarvan ze zelf zeggen dat de muziek erg uiteen loopt, maar ze zijn er allebei heel blij mee. En terecht, zo blijkt na beluistering. Hun samenwerking levert een bepaalde magie op, die zowel dansers als luisteraars weet te betoveren. Beide echtelieden spelen diatonisch accordeon, daarnaast zingt Pascale en zij speelt viool, Toon hanteert ook nog de sopraansax en doedelzakken.

De eerste paar noten zijn op piano, toch is al heel snel duidelijk dat we met een nieuw album van Naragonia te maken hebben. Pascale componeerde het kleingehouden Sahzi, waarop haar zus Véronique Rubens piano speelt naast die fijne accordeonklanken. Ook het daaropvolgende lied Tourbillonne is van haar hand, haar stem ligt hier bijzonder fijn in het gehoor, waar ze in Les Talons (ook haar compositie, maar met tekst van Marie Krysinska) net wat scherper zingt, passend bij het meer dwingende karakter van de overigens toch luchtige compositie. Multi-instrumentalist Toon geeft met sopraansax een licht jazzy gevoel aan dit stuk. Hij schreef meer dan de helft van de deunen, waaronder een heerlijk uitbundig Bertille met klezmerinvloeden, maar drukt muzikaal vooral op Wolf - A Kiss In Berlin een stempel met hypnotiserend doedelzakspel, waar dan om bij te komen een lekker zwierig accordeonstuk (typisch Naragonia) op volgt met ROD Blues - Adam

Hoewel Myriad een duoplaat is (Naragonia heeft ook albums in kwartetvorm), heeft het echtpaar zoals te doen gebruikelijk wel enkele gasten uitgenodigd, die telkens ondersteunen in de sfeer van de deunen, Maarten Decombel is met gitaar of mandola op maar liefst vijf nummers te horen, waar Jeroen Geerinck (ook verantwoordelijk voor de mooie opname) zijn gevoel voor subtiele elektronica enkel uitdraagt in Irla. Andere gasten zijn Luc Pilartz (viool), Philippe Laloy (sopraansax) en Grégory Jolivet (draailier in Koning Mathijs - Jacky The Hero en Hungry Birds - Marchetti Street).

Na de bruisende kwartetplaat van vorig jaar zijn op Myriad romantiek en melancholie, zoals we die al jaren van het duo kennen, weer de sleutelwoorden voor het werk van Naragonia. Zowel Rubens als Van Mierlo hebben een eigen stijl, die op een of andere manier toch telkens weer samensmelt in het karakteristieke Naragoniageluid. Bij dansers een zeer geliefd geluid, dat dan ook regelmatig op Nederlandse bals te horen is. Maar hoewel de deunen op Myriad ongetwijfeld bedoeld zijn om onder meer een wals, rondeau, scottisch of gavotte op te dansen, is het voor deze luisteraar wederom een juweeltje om van te blijven genieten.

Morgen, 9 december 2015, speelt Naragonia ten dans in Eindhoven, bij het folkbal in Café Wilhelmina. Aanvang 20:15, entree €5,-

Op 27 december is het duo nog eens te gast, dan bij het Kerstbal in Bodegraven.