Naragonia & Guests - 20th Anniversary Concert
Naragonia & Guests - 20th Anniversary Concert - Trad Records TRAD033

Balfolkduo Naragonia vierde afgelopen december het 20-jarig bestaan met een live optreden met gasten in Leuven. Helaas konden vele liefhebbers er niet bij zijn (het concert was in een mum van tijd uitverkocht), maar gelukkig is er dan het team van Trad Records dat het hele gebeuren opnam. Nu is er het album 20th Anniversary Concert en het moet een magisch verjaardagsfeest geweest zijn op 16 december 2023.

Heel jammer dat ik daar niet zelf bij kan zijn, was mijn eerste gedachte toen ik vorig jaar zag dat het concert (plus aansluitend bal) gepland stond. Het lijstje genodigden loog er immers niet om: Simone Bottasso (diatoni­sche accordeon), Gilles Chabenat (draailier), Andy Cutting (diatoni­sche accordeon), Maarten Decombel (gitaar en mandola), Philippe Laloy (sopraansax), Simon Leleux (Oosterse percussie), Vincent Noiret  (contrabas), Luc Pilartz (viool), Véronique Rubens (piano), Guy Swinnen (zang), Charlotte Van Mierlo (zang), Mathijs Van Mierlo (trompet), Jo Zanders (percussie). Stuk voor stuk indrukwekkende muzikanten (en ja, daar reken ik inmiddels ook de jongste twee kinderen van het echtpaar bij), die door de jaren heen allemaal hebben samengewerkt met Pascale Rubens (diatonisch accordeon, viool, zang) en Toon Van Mierlo (doedelzakken, diatonisch accordeon, sopraansax), een flink deel is ook al te horen op The Guesthouse Sessions (2021), die in coronatijd zijn opgenomen in Studio Trad.

Vervolgens zag ik op social media direct na het optreden al laaiend enthousiaste reacties, maar nu ik de opnamen van het 20th Anniversary Concert gehoord heb, geloof ik direct dat de Leuvense Schouwburg op z'n grondvesten daverde, zoals in de bijgeleverde info te lezen valt. Je komt bijna oren tekort om alle fraaie nuances te horen en stilzitten is (ook als niet-danser) nagenoeg onmogelijk bij het luisteren naar al die mooie stukken, te beginnen met de verrukkelijke orkestrale opener Naya-Castor, waar vrijwel alle gasten meespelen.

In twintig jaar tijd heeft Naragonia heel wat fraaie deunen bij elkaar gecomponeerd die op negen voorgangers van deze plaat terecht zijn gekomen. Er viel dus genoeg te kiezen, al ligt het (met het oog op de gasten) natuurlijk voor de hand dat een deel van het repertoire van het Naragonia Quartet op het programma zou staan. Dat klopt, drie van Mira (2018), drie van Idili (2013) en het titelnummer van Batiska (2011) staan er op deze liveplaat. Van The Guesthouse Sessions horen we Gooik (geweldige percussiesolo van Jo Zanders!) en We Map the Stars (heerlijk duet van Pascale met Guy Swinnen, met tekst van Reineke Van Hooreweghe die alle teksten schreef op deze plaat). En dat klinkt net even anders dan de eerdere opname in Studio Trad, want die was weliswaar ook live en de techniek daar is (ook dit keer) uitstekend, maar ja, de ambiance en akoestiek van zo'n prachtige volle theaterzaal, dat geeft wel wat extra's aan deze opname. En nu kan ik op deze plek wel gaan uitweiden over alle heerlijke muzikale verrassingen en vernuftige details van al die klasbakken die meedoen (zoals de fijnzinnig jazzy accordeon van Simone Bottasso in Mira, de ijzingwekkend mooie intro van Maarten Decombel op gitaar bij Tourbillonne, de glorieuze klankkleur van de draailier van Gilles Chabenat in diverse stukken, de zalige stem van Charlotte Van Mierlo in Is Het Nog Ver of de charmante trompet van Mathijs Van Mierlo bij Calimero), maar ga vooral zelf luisteren.

En waren The Guesthouse Sessions al bijzonder, met het enthousiaste publiek in de zaal moet The 20th Anniversary Concert een zeldzaam mooie en magische belevenis geweest zijn voor Naragonia. Mijn ervaring  als concertbezoeker is dat er dan een wisselwerking ontstaat die de muzikanten ook weer opstuwt naar net dat beetje extra. En met deze prachtige registratie kun je bijna die sfeer voelen, de warmte, de bezieling en de passie.

Releasedatum 20th Anniversary Concert is 7 juni 2024
Voor wie een indruk wil krijgen hoe het concert eruit zag kun je de aftermovie bekijken op Youtube.
Het album is te beluisteren via streamingdiensten, maar kan ook fysiek aangeschaft worden via de website van Naragonia: https://www.naragonia.com/ of Trad Records: https://tradrecords.be/.